Met een jonge jenever en een sigaar

26 mei

(Westland, 26 mei 2021) Ooit waren er mooie tijden. De pastoor en de burgemeester hadden het goed afgesproken: Hou jij ze dom, dan hou ik ze arm. Dat ging over ons, het eenvoudige volk. Dat werkte lang, en perfect. Al heb ik nooit begrepen waarom de dominee in dat rijtje ontbrak.
Inmiddels zijn er betere tijden, is er sinds eind negentiende eeuw een breed gedragen scheiding van kerk en staat. Een enkele burgemeester gaat nu nog naar de kerk, een pastoor is al blij dat er nog iemand zit in zijn steeds legere godshuis. Desnoods een burgemeester.

Doordesemd
Niet iedereen kent het principiële verschil tussen kerk en staat en dat tussen politiek en religie. Bij het laatste is er geen officiële scheiding, integendeel, nog wel geregeld een warme, ook zelfs hechte band. In gemeenten, zoals veel vroegere Westlandse kernen, met een jarenlange CDA-hegemonie waren vaak ook tal van niet-politieke, sociaal-maatschappelijke, zelfs sportieve, organisaties doordesemd met christen-democraten. Ook in het huidige Westland is dat verminderend nog steeds het geval.
En er zijn nog steeds, officieel seculier-politieke, gemeenteraadsvergaderingen die worden geopend en afgesloten met een christelijk ambtsgebed. Tot maar 5 jaar geleden was dat hier ook nog zo.

Zwaard van Damocles
Die relatie tussen politiek en religie is, hoe gek ook in een steeds minder kerkelijke samenleving, nu in Westland zelfs hoogst actueel. Neem de toekomst van de particuliere, rooms-katholieke, begraafplaats in Naaldwijk of de komst van een islamitische school, toevallig ook in Naaldwijk. Die twee hangen als een soort van zwaard van Damocles boven het hoofd van het bestuurscollege.

De (religieuze) scholenstrijd houdt de wethouder, het college en de gemeenteraad almaar in haar greep. Terwijl iedereen weet dat de tegenstanders – de drie politiek lokale fracties (met een raadsmeerderheid) – op den duur niet zullen winnen. Omdat het verbieden van een islamitische school betekent dat het bijzonder onderwijs, ook het christelijke, dan zou moeten verdwijnen en er alleen maar openbaar onderwijs zou blijven bestaan.
Zo bezien lijkt verzet meer en meer op onrealistische jennerij. Met als schizofreen aspect dat de betrokken LPF-wethouder Ben van der Stee beroepsmatig voorstander moet zijn, terwijl zijn eigen raadsfractie de grootste tegenstander van de moslimschool is. Het verhaal wil dat hij thuis tegen de badkamerspiegel maar blijft roepen dat dat nu echt dualisme is.

Duivelse projectontwikkelaars
Ook in de discussie rond het rk-kerkhof schuren religie en politiek langs elkaar. De kerk wil een kleiner grafmonument realiseren en de rest van de grond voorlopig braak laten liggen. Maar tegenstanders willen de dodenplek totaal behouden, weten zeker dat de kerk – foei, foei – met eurotekens lonkt naar duivelse projectontwikkelaars die al klaar staan.
Een onafhankelijke commissie stelt nu voor er een gemeentelijk monument van te maken, de politiek moet daarover beslissen en de cultuurwethouder gaat mogelijk als reddende engel optreden. Dat is CDA-wethouder Piet Vreugdenhil, die – ironisch voor menig katholiek – afkomstig is uit de protestants-christelijke traditie. Die moet, bijna bijbels, als een soort Salomo een oordeel vellen.
Laverend tussen politiek en religie heeft Vreugdenhil aangegeven alleen iets te doen als beide partijen hem vragen. Slimmer was geweest als hij had gehamerd op de scheiding van kerk en staat.

Als ex-geschiedenisleraar zal hij ongetwijfeld met weemoed terugdenken aan de ook voor hem historische tijden van die burgemeester en de pastoor. Die het samen eventjes regelden, gewoon met een jonge jenever en een sigaar.

Rien van den Anker

 

 

4 gedachten over “Met een jonge jenever en een sigaar

  1. Ik weet niet wat leuker is, een LPF’er die voorstander moet zijn van een islamschool of een protestant die moet beslissen over het voortbestaan van een rooms-katholieke begraafplaats. De werkelijkheid is inmiddels wel dat een andere totaal incapabele wethouder de lokale afvalverwerking moet regelen. En dat lukt hem niet!

  2. Het jenever- en sigaaroverleg bestaat nog steeds, alleen met een alcoholvrij bier en een lege asbak. Het moeilijkste is alleen om zo’n onderlinge afspraak goed te verkopen aan de gemeenteraad.

  3. Niemand kan in de toekomst kijken maar over een paar jaar is er wel een islamitische school en geen rooms-katholieke begraafplaats meer. Wedden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>