Provinciaal plannetje

28 nov

(Westland, 28 november 2018). Soms lees ik wel eens berichten waarbij ik denk: Òf ik ben hartstikke gek òf dit is het ei van Columbus. Ik had het laatst toen ik een bericht ontving van de provincie Zuid-Holland waar boven stond: Versnelling woningbouw door gebruik onbenutte parkeerplekken.
Dan ben ik vast niet de enige die gelijk denkt: Dáár wil ik meer van weten. Natuurlijk, het betreft de provincie met daarin grote steden als Den Haag en Rotterdam, maar ook het Westland ligt in dat gebied.

Versneld
De provincie meldt dus dat de woningbouw kan worden versneld als gemeenten bij binnenstedelijke nieuwbouw niet standaard parkeerplekken toevoegen. Rond nieuwbouwplannen blijken, zo lees ik verder, zo’n 50.000 parkeerplekken bij kantoren en garages leeg te staan. ‘Dat biedt kansen voor extra ruimte en kostenbesparingen bij de nieuwbouw’. Was getekend gedeputeerde Adri Bom-Lemstra, een Westlandse die ooit in de lokale politiek zat.

Slim
Haar betoog is gebaseerd op het feit dat er tot 2025 in de provincie 100.000 woningen bij moeten komen, het liefst in steden waar inwoners zich gemakkelijk kunnen verplaatsen met het openbaar vervoer. En volgens onze Adri moeten we slim omgaan met de schaarse ruimte.
In feite komt het provinciale plan erop neer dat er zal moeten worden gesjoemeld met de zogeheten parkeernorm, dat is de parkeerruimte die nu nog verplicht bij een nieuw gebouwde woning moet worden gecreëerd. Bij veel huizen kunnen volgens haar dus gemakkelijk minder parkeerplaatsen worden ontwikkeld, want, zo is onderzocht, in de buurt zijn heel veel parkeerplaatsen leeg en onbenut. Die kun je, ik citeer weer, dan aanbieden aan bewoners die ‘s avonds naar huis komen. Extra voordeel, dat scheelt per nieuw gebouwde woning een parkeerplaats van ongeveer 20 000 euro.

Mislukt
Nogmaals, ik heb bij dat soort ideeën altijd het idee dat ik òf gek ben òf mislukt geniaal omdat ik het niet doorzie. Maar als ik deze denkwijze verschuif naar parkeren in Westlandse kernen, dan kan ik ook nog wel wat ideeën op tafel leggen.
Waarom geen parkeergarages in bijvoorbeeld ‘s Gravenzande of Naaldwijk gewoon dag en nacht openen zodat werkende omwonenden er ‘s nachts hun auto kunnen zetten. En overdag winkelbezoekers.
Waarom – ook ‘s avonds – geen frequent rondrijdende pendelbusjes langs de parkeerterreinen van het Naaldwijkse ambtenarenkantoor, het World Horti Center, de parkeerterreinen van de woonboulevards en het centrum? Kun je gelijk de snelweg op.
Waarom geen verbod voor winkelpersoneel om de auto op plekken te zetten waar normaal gesproken je eigen winkelklanten zouden moeten kunnen parkeren?
En waarom geen meccanoachtige parkeergarage op de plek van het oude stadhuis aan de Naaldwijkse Stokdijkkade? Met twee parkeerlagen en een dak waarop je een uniek Central Park aanlegt. Met groene muren zoals bij het World Horti Center?

Parkeerplekje
Ik hoor het velen al zeggen: Die is gek. Of misschien wel, jeetje, toch een beetje een ei van Columbus. In dat provinciale onbenutte parkeerplaatsenrapport staat er niks over. Het  kan natuurlijk zijn dat er in de Westlandse straat van mevrouw Adri Bom nog ruim voldoende parkeerruimte is.

Dan moet ze misschien maar eens op een marktdag of gewoon op zaterdagmiddag richting hartje ‘s-Gravenzande of Naaldwijk gaan. Als ze daar tenminste een parkeerplekje vindt.

Rien van den Anker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>