(Westland, 27 juli 2024, nummer 453). Een opmerkelijk bericht deze week over een fietspad in Ter Heijde. Dat heet de Slaperdijk en dat pad ‘slingert’ tussen de Strandweg en de Karel Doormanweg. Waarschijnlijk is het nooit recht aangelegd omdat je er dan mogelijk in slaap zou kunnen vallen.
Maar nu is het klaarblijkelijk een stukje fietsweg waar het lekker is om met speed pedelic of fatbike ‘even elektrisch gas te geven’. Om de snelheid van fietsers te verlagen komen er nu twee scherpere bochten. Toegeven, verkeersambtenaren zijn soms geniaal. Ook die in Westland.
‘Racebaan’
Vorig jaar heeft de gemeente al drempels aangelegd op de twee straten die de ‘racebaan’ kruisen, maar die hebben waarschijnlijk te weinig effect. Logisch, zelfs een fietser met één oog kan zien dat ze die drempels natuurlijk beter op de Slaperdijk zelf hadden moeten aanbrengen.
Maar ja, dat durfden ze waarschijnlijk niet, want dan waren de fietsers mogelijk beland op de rij witte paaltjes die daar de berm afrasteren. Mogelijk aangelegd voor de veiligheid voor de lopende recreanten..
Hét echte probleem
Subtiel is wel dat de gemeente op haar site meldt dat de scherpere bochtenwerkzaamheden van half september tot half oktober worden uitgevoerd. Maar kosten worden niet vermeld. Zou ik niet durven.
En ook blijft nog onduidelijk waarom er niet iets gedaan wordt aan de oplossing van het echte probleem: (te) hard rijdende fietsers. Met – vanzelfsprekend – handhaving.
Femmes in Maassluis
Omdat voor velen de vakantie is begonnen is de ophef rond de kosten van de Westlandse Tour de France Femmes een beetje gaan liggen. Die kwam er wel toen onlangs bleek dat dat lokale wielerfeestje 200.000 euro meer kostte dan de oorspronkelijk geplande 10.000 euro.
Onaardig duidelijk, voor een half uurtje fietsen tussen de kassen over een afstand van net geen 20 km. Dan is het wel leuk te lezen hoeveel buurgemeente Maassluis op 12 augustus neerlegt voor de flits-ontvangst van het sportieve damespeloton.
Veel slimmer
Ook daar waren ze al die verplichte 10 mille kwijt, zodat de gemeente in ieder geval werd ‘bezocht’, maar daar zijn ze wel realistischer en is het te begroten bedrag opgelopen tot € 50.000.
Maassluis is slimmer dan de gemeente Westland en heeft al gelijk verteld hoe je dit bedrag ongeveer moet onderverdelen. Wel met de natte vinger, want in de budgettering is voor wegafzettingen op papier tussen 10.000 en 15.000 euro geoormerkt.
Verkeersadvies (!)
Ook moet er wel een verkeersadvies worden ingewonnen (!) maar dat bedrag is nog niet bekend. Verder wordt er geadverteerd in het lokale nieuwsblad waarin een gele poster wordt geplaatst die de Maassluizers voor de ramen kunnen hangen zodat de gemeente een beetje geel kleurt. Ook is er in de begroting voor ‘Citydressing’ 5000 euro opgenomen.
Daarmee wordt de stad een beetje aangekleed, al weet nog niemand hoe dat precies gaat gebeuren. Mogelijk valt daar de grote Tour de France Femmes-vlag op de molen aan de Zuiddijk onder.
Terug in de pot
Toegegeven, het gemeentebestuur was wel zo leep toen werd voorgesteld om dit bedrag beschikbaar te stellen dat ‘mocht het bedrag uiteindelijk niet in zijn geheel worden gebruikt, het restant zal terug vloeien in de pot algemene reserve’. En de wonderen zijn mogelijk de wereld nog niet uit..
Voor de eerlijkheid moet nog worden vermeld dat het stukje Maassluis dat gefietst wordt korter dan 10 km is. En dat die plaats maar zo’n 36.000 inwoners kent.
De toerroute in Westland is dus twee keer zo lang, het aantal inwoners zo’n 115.000. Maar het is te goedkoop om uit te rekenen hoeveel elke inwoner van deze twee plaatsen een financiële tourbijdrage levert.
De rubriek ‘je suis rien’ is een boeketje columnpjes, vaak maar van één alinea. Een clin d’oeil naar mezelf en de samenleving. Een knipoogje, soms met serieuze ondertoon.
Zal Westland ook niet uitgegeven geld terug storten? Of moet daar nog geld bij?
Ik heb uitgerekend hoeveel een Westlander en een Maassluizer meebetaald. Ik zeg het lekker niet.