je suis rien

22 jan

(Westland, 22 januari 2022, nr. 323). Plotseling, het lijkt wel of er verkiezingen aankomen, lijken zaken te worden opgelost die daarvoor ‘een eeuwigheid’ bleven liggen. Neem nu de gemeentelijke kunstcollectie. Ineens is er duidelijkheid over wie, wat, waar, wanneer en hoe. Alhoewel, cynici zeggen dat er nog niet is onderzocht of er in de oorlog van Joden gestolen kunst in zit.

Gesteggel
Maar na lang gesteggel is nu duidelijk dat het Westlandse kunstbezit voor een groot deel bestaat uit Haagse bruiklenen. Niet eens echte eigendommen dus. En bovendien van een matig artistiek niveau, afkomstig uit de zogenaamde BKR-regeling. Die was ooit ingesteld om (beginnende) kunstenaars van een inkomen te voorzien.
Die Haagse kunst was daar zo overvloedig in depots aanwezig en de grote buur vond het wel aardig om haar een plekje te geven in Westlandse gemeentehuizen. Dat zooitje gaat dus terug. De vraag is of de Hofstad daar blij mee moet zijn.

Kunstmuseum
Een ander deel, soms Westlandse BKR, gaat om niet naar een stichting die alles te koop zet en de opbrengst gratis aanwendt voor professioneel museaal collectiebeheer. Die zouden we die dus best nog een keer goed kunnen gebruiken als hier echt een Westlands kunstmuseum wordt gerealiseerd.
Maar de belangrijkste onderdelen van de gemeentelijke kunstcollectie blijven dus hier en wethouder Piet Vreugdenhil – niet vaak eerder hebben we hem zo kunstminnend horen praten – liet weten dat die kunstwerken zoveel mogelijk voor publiek zichtbaar moeten worden. Je zou dan verwachten dat hij, wetend van het initiatief voor een Westlands kunstmuseum (in oprichting), onmiddellijk dat zou hebben genoemd. Al was het maar om aan te geven dat hij echt achter dat initiatief staat.

Salomonsoordeel
Maar nee, hij kwam alleen maar met het idee dat hij wel een plekje wist voor het in depot gevonden schilderij “Het salomonsoordeel’, dat ooit in het raadhuis van Monster hing. De raadzaal aan de Verdilaan leek hem wel een mooie nieuwe plaats voor dat schilderstuk met het bijbels wijze verhaal. Onuitgesproken bedoelt hij natuurlijk dat de raadsleden daar wat van zouden kunnen leren. Wel naïef voor een wethouder die het gekrakeel daar nu zo’n 4 jaar lang van nabij heeft meegemaakt.

Namen
Diezelfde wethouder, het lijkt wel of er verkiezingen aankomen, was vrijdag ook alweer publicitair paraat om een gedegen artikel in ontvangst te nemen over de Westlanders die na de Tweede Wereldoorlog onder meer in Amerika en Canada nieuw geluk gingen zoeken.
Historicus Ton Sels uit s-Gravenzande heeft daarin breed uitgelegd waarom zij, met name de gereformeerden, er naartoe gingen. De lijst toont talrijke Westlandse namen, waaronder ook die van Vreugdenhil.

Familie
Daar heb je er nogal wat van in Westland en bij navraag bleken die nog familie te zijn van de CDA-wethouder. Onder wie oom Niek, maar ook nog een zus van zijn moeder. Een politieke tegenstander van hem, het is echt al verkiezingscampagne, reageerde spontaan dat het jammer is dat Piets vader toentertijd niet is geëmigreerd. Maar ja, dan hadden ze daar nu met hem als wethouder opgescheept gezeten…
Overigens, voor de liefhebbers, het artikel van Ton Sels is nu al te lezen op de website van het Genootschap oud Westland: www.oudwestland.nl;

De rubriek ‘je suis rien’ is een boeketje columnpjes, vaak maar van één alinea. Een clin d’oeil naar mezelf en de samenleving. Een knipoogje, soms met serieuze ondertoon.

5 gedachten over “je suis rien

  1. Het is goed dat we in Westland aandacht blijven besteden aan kunst, cultuur en erfgoed. De uitdrukking “Van wie ben je er een?” geeft aan dat we het belangrijk vinden wat je achtergrond is. Inmiddels heeft mijn artikel op 17 januari in AD Westland al heel wat losgemaakt. Ik krijg veel reacties van collega’s, buren, kennissen en zelfs uit Canada. Zo zie je maar waar een blik in de geschiedenis van Westland toe kan leiden. Ik zeg altijd maar: “Vandaag is morgen gisteren.” Een eigenlijk is gisteren ook weer vandaag. Westland van nu is gebouwd op historische fundamenten. Laten we dat niet vergeten.

  2. Volgens mij zijn er best Westlanders die van cultuur houden en graag naar een museum gaan. Maar dan moet het er in het Westland wel zijn.

  3. Te lang gesteggel….. Jarenlang gemakzuchtig, geld verspillend beleid. In 2014 was al bekend dat er geen kunst geplaatst mocht worden in het nieuwe gemeentehuis en gemeentekantoor. Iedereen met gezond verstand zorgt dan voor een goede planning en efficiënte verhuizing. Maar nee gemeente Westland niet, men besluit dit na de verhuizing te doen. Huurt al vanaf de verhuizing depots in Den Haag voor opslag. Negeert BKR inventarissen die aanwezig waren. Het is nu 2022.

  4. Om nu alle BKR-werken als “dat zooitje” te bestempelen is te kort door de bocht maar wat betreft de beeldende kunst in Westland hoeft de bevolking niets te verwachten van de cultuurwethouder Vreugdenhil. Zijn uitspraak “kunstwerken moeten zoveel mogelijk voor publiek zichtbaar worden” is ergerlijk en ongeloofwaardig. Het beeld van Gravin Machteld, dat voorheen op het Marktplein stond en door de gemeente is aangekocht in het kader van ‘s-Gravenzande 750 jaar stadsrechten, ligt al jaren in de opslag en is nog steeds niet herplaatst. Dat hij ook nog eens de kunstenaar schoffeert schijnt hij niet te beseffen. Een wethouder, die cultuur in zijn portefeuille heeft, onwaardig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>