(Westland, 14 april 2021). Rotterdam en Den Haag willen in 2024 of 2025 Le Grand Départ van de Tour de France binnenhalen. Een proloog, een tijdrit of een etappe. Zo’n wielerfeestje geeft reuring, naamsbekendheid en economisch voordeel roepen, nu al naar een VIP-plekje lonkende, stadsbestuurders opportunistisch.
De Westlandse VVD-sportwethouder Pieter Varekamp ruikt ook al zoiets, Westland ligt immers precies tussen die twee steden. Bovendien is Westland volgens hem een bovengemiddeld wielerfanatieke regio.
Tussensprint
Maar de dagdromende Pietertje realiseert zich niet dat er bij zo’n metropolenfeestje voor omliggende kleine buren alleen maar kruimeltjes overblijven. Vergeet een start of een finish, er zit hooguit een tussensprint(je) in. Wat overblijft is een wielerflits. Voordat je dat woord hebt opgetikt is het peloton Westland al voorbij. Alles eromheen is louter commercieel geleuter.
Ook het argument van naamsbekendheid wordt dan onterecht gebruikt. Ooit is er een Giro in Apeldoorn gestart en na afloop dacht ‘het buitenland’ breed dat die in Amsterdam was geweest. Een soortgelijk wielerevenement in Groningen leverde veel minder extra hotelovernachtingen op dan verwacht, wielertoeristen bleken geen stedentoerist. En de vooral in zichzelf gelovende en alleen aan hun eigen boterham denkende marketeers maar blijven roepen dat Groningen inmiddels op de wereldkaart staat!
Lange sliert
En hoe komt Westland in die tourpubliciteit? Een lange sliert wielrenners tussen de kassen die door de zon net niet altijd zichtbaar is. Een luchtopname van een kaal terrein naast het World Horti Center waar met bloemen en fruit de naam ‘Westland’ is gelegd. Zoef, zoef, voordat de wereld ziet dat het een bouwplaats is, is het alweer voorbij.
En wees eerlijk, wie weet nog hoe dat schitterende Franse kasteel heet dat tijdens een Franse Touretappe eventjes in beeld kwam? En wie is er daarna ooit naartoe gegaan?
De AD-commentator verwees zaterdag naar de Romeinse schrijver Juvenalis die een eeuw na Christus de Spelen – echt leuk, met gladiatoren, wilde dieren en renwagens – hekelde in het toen uit elkaar vallende Rome. Omdat die de bevolking alleen maar blind zouden maken voor de echte ellende van de stad.
In die lijn kreeg Den Haag het advies: Los voor het lossen van het Tour-startschot nou eerst eens die voortslepende problemen op. En trek dan de fles open. Dat geldt zeker voor Westland.
In het rood
Varekamp, wethouder van een gemeente met weinig groen en dito historie, die voor honderden miljoenen in het rood staat, zou dat eens ter harte moeten nemen alvorens populistisch te ‘ruttianen’. Ook dat er naast die schuldenlast nog jaren problemen moeten worden opgelost na een corona-pandemie, een net begonnen en nog jaren durende economische crisis en een komend sociaal-maatschappelijk drama.
Dat er daarbij nogal wat wegen moeten worden verbeterd, meer sport- en onderwijsfaciliteiten moeten komen. En, belangrijker, voor jongeren heel veel eigen betaalbare woningen. Van die Tourgelden kun je dan beter een toch al gepland OV-busstation realiseren. Kunnen alle Westlandse wielerliefhebbers toch ‘effetjes’ naar de meet in Den Haag of Rotterdam.
Rotterdam spreekt al van 15 miljoen kosten, Den Haag wil er wel 7 miljoen in steken. Als ‘meefietsend’ Westland ben je dan al gauw een miljoen of vele tonnen kwijt. Zelfs wielerminnende Westlanders moeten toegeven dat we nog even niet aan dit feestje toe zijn. Misschien in 2029, als de gemeente Westland 25 jaar bestaat?
Tegen die tijd is er voor ex-wethouder Pietertje vast wel een VIP-kaart te regelen.
Rien van den Anker
Het is toch onbegrijpelijk wat een Wethouder al niet doet om in de krant te komen.
Die Tour is pas over drie of vier jaar. Je kunt toch nu zeggen dat je meedoet. Dat deed wethouder Richard de Mos ook en die haakte ook onverwacht af omdat er geen geld was.
De waan van de dag. In Den Haag en Rotterdam wordt iedereen al warm gemaakt en Westland huppelt er dan maar achteraan. Ze lachen zich rot op het Spui en op de Coolsingel.
De columnist slaat de hamer op zijn kop, laat de Gemeente Westland eerst eens aan de tekorten werken en dan een feestje bouwen. De zorgorganisaties werden benaderd om af te zien van de indexatie van de tarieven over 2021 omdat er grote financiële tekorten zijn binnen de WMO. Blijkbaar is dit een ander potje maar het valt niet te rijmen!
Iedereen die van wielrennen houdt moet maar zelf naar die twee grote steden gaan. Woningen bouwen hier is veel en veel belangrijker.
In dit gekke land is het zelfs mogelijk dat een Westlandse sportwethouder misschien wel minister van sport wordt. Niets is onmogelijk!