(Westland, 30 oktober 2024). De Glazen Stad gaat een slow city worden. In ieder geval qua verkeer, want op veel wegen gaat de maximumsnelheid naar omlaag. Die wordt dan 30 km, voor de zekerheid, per uur. Menig Westlander zal dan op straat een nieuw fenomeen ervaren: ingehaald worden door fatbikes of bromfietsen. Nog onduidelijk, links of rechts.
Eerst even ambtelijk lachen, die plannen vallen onder de actualisatie van de wegencategorisering en de bebouwdekomgrenzen (!). Iets simpeler gezegd, er zijn wegen qua drukte drukker geworden en er zijn nieuwe wegen bij gekomen. Dat moet allemaal worden vastgelegd maar zeker is nu wel dat veel Westlanders die van lekker doorrijden houden, zullen moeten gaan wennen aan ‘stapvoet-straten’.
En er komen ook – redelijk doorgaande – wegen, zoals de ’s Gravenzandse Koningin Julianaweg waar de 80 kilometer van nu plotseling 60 wordt. De logica ontbreekt op het onderpad van de Maasdijk waar op dit moment nog de maximumsnelheid 50 is; en 60 wordt.
Vergeet de Verstappen-stand
Vooral degenen die wonen, werken in of geregeld rijden door, Naaldwijk zullen het gaan ontgelden. ‘Racebaan’ Dreeslaan wordt ‘slakkengangetjesweg’. En ook op de Verdilaan, Stokdijkkade, Pijle Tuinenweg en Opstalweg kun je de Verstappen-stand van je rechtervoet wel uitzetten.
Ook in ‘s-Gravenzande wordt het in een aantal straten qua verkeer ontspannender. Bewoners van de Albert Schweitzerlaan, Vreeburghlaan en Zandeveldweg kunnen bij de verkoop van hun huis in de Funda-advertentie benadrukken langs een rustige weg te wonen. Zonder snelverkeer..
Omdat veel van die aan te pakken wegen breed van opzet zijn, en glad geasfalteerd, moeten anti-verleidingsmaatregelen ervoor zorgen dat daar niet meer zo hard als nu gaat worden gereden. Dat worden sowieso wegversmallingen en verkeersdrempels. Gescheiden rijbanen en dito fietsvoorzieningen zijn ook altijd nog opties.
VVD-wethouder Peter Valstar, van de partij die toch als autominnend bekend staat, sluit aanvullende maatregelen niet uit. Al voegt hij er aan toe: „Maar de middelen zijn soms beperkt”.
Elk weldenkend, zelfs Westlands, mens beseft dat, daar waar te veel verkeer is, dit soort maatregelen voor de veiligheid keihard nodig zijn. Maar ieder weldenkend, ook Westlands, mens weet dat weggebruikers vrijwel alleen te corrigeren zijn met (soms strenge) handhaving. En ieder, ook niet weldenkend, mens weet maar al te goed dat snelheidsovertredingen in Westland grotendeels onbestraft blijven.
Aan de politie
Omdat er vaak geen controle is, vrijwel geen snelheidscamera’s staan – en die niet door de gemeente zelf mogen worden geplaatst. Omdat er geen politie is die vaak en regulier ‘op snelheid’ surveilleert, laat staan ‘s avonds en ‘s nachts.
Omdat deze gemeente Westland ook niet bereid is om meer dan de huidige 12 BOA’s, buitengewoon opsporingsambtenaren, in dienst te nemen. Officieel omdat hun bevoegdheden te beperkt zijn en de politie dat zo wil houden. Terwijl BOA’s toch toezicht moeten houden op de veiligheid, strafbare feiten moeten onderzoeken en ook verdachten staande mogen houden.
En natuurlijk speelt mee dat eventuele extra boete-inkomsten van BOA’s niet naar de gemeente maar naar de rijkskas gaan. En klaarblijkelijk niemand dat alles juridisch en politiek wil aanpassen.
„Het is aan de politie om verkeersovertredingen vast te stellen en ik ga er vanuit dat het ook gaat gebeuren”, aldus wethouder Peter liberaal hoopvol. Menig Westlander die binnenkort zo’n 30 km-bord ziet, zal lachend het gaspedaal intrappen.
Rien van den Anker
Het zijn niet alleen de controles op snelheden waar niemand actie op onderneemt. Rechts inhalen of links blijven zijn maar andere voorbeelden. Dan vergeet ik nog met drank of drugs. Iedereen wil er wat aan, maar niet handhaven.
Gewoon overal, behalve bij doorgaande wegen, 30 kilometer invoeren. Veel meer camera’s en gelijk afrekenen! Wie niet horen wil moet maar …
Ga maar eens 30 kilometer rijden waar die het maximum is. Dat is geen rijden meer..
Het heeft met fatsoen en verantwoordelijkheid te maken. Maar ja, veel mensen weten niet meer wat dat is.
Die mensen zijn er inderdaad helaas ook altijd geweest. Vroeger noemden we die egoïsten…….
Verstandig besluit, er wordt te vaak asociaal hard gereden. Handhaving blijft een dingetje. En dus pak je in vervolg de (e)fiets. Scheelt qua tijd bijna niks maar maakt wel je hoofd leeg. goed voor de bloedsomloop en goed voor je omgeving.