Imago Westland, Spreidingswet of tuinbouw?

21 feb

(Westland, 21 februari 2024). Moet je op dit moment, terwijl Westland landelijk ongeveer het synoniem is van anti-asielbeleid, beginnen aan een campagne om het imago van de gemeente te verbeteren? Ja, natuurlijk, zegt het zittende bestuurscollege, dat is een sterk merk en dat moeten we onderstrepen.
Nee, zeggen oppositionele partijen als D66, PvdA en GroenLinks, bij Westland denkt iedereen in Nederland alleen maar aan de gemeente waar ze tegen de Spreidingswet zijn en geen asielzoekers willen opvangen. Daarom boycotte dat progressieve trio afgelopen week een presentatie in de gemeenteraad. Die, ironisch, in eerste instantie besloten was.

Complimenten
Het werd een opmerkelijke, maar boeiende discussie. Waarbij sommige partijen zoals de LPF en Forum voor Democratie de eerdere, nationaal ophef veroorzakende, uitspraken over de Spreidingswet – ‘Alleen maar complimenten gehoord!’ – als positief en terecht beschreven. Verwijzend naar de brede mening die op dat punt onder de Westlandse bevolking aanwezig is. Aangegeven werd zelfs dat het beeld over Westland er zeker niet negatiever op is geworden.
Andere partijen, waaronder het CDA, benadrukten dat wat er de afgelopen weken is gebeurd juist niet positief is. Dat we dat negatieve verhaal over Westland aan onszelf hebben te danken. En dat we echt meer moeten gaan wijzen op de bijzondere, mooie dingen die hier op tuinbouwgebied plaatsvinden. Vooral qua innovatie.

‘Moment-opnamen‘
Dat laatste werd door niemand tegengesproken, de actuele asielzoekersproblematiek kwam in de gemeentelijke presentatie helemaal niet aan de orde. Waarbij bijna de indruk werd gewekt dat die niet heeft plaatsgevonden.
Westland Verstandig suggereerde dat dat deels logisch is want volgens haar zijn de actuele (publicitaire) incidenten eerder gewoon ‘moment-opnamen’. Die net als de krant van gisteren, snel weer in de vergetelheid raken.
Mogelijk daarom dat de gemeente ook ‘consistent en geloofwaardig’ doorgaat met het verbeteren van het toch al zo sterke merk Westland. Dat zij meer wil blijven doen aan wat vakmatig heet ‘de positionering en de branding van dat specifieke tuinbouw-imago’. Daarin zit onze kracht, zo heet het.

Overal bekend?
Het probleem bij een bestaand imago is dat je dat moeilijk kunt veranderen. Westland? Kassen! Tomaten! Bloemen! Toch! Ten dele, want de harde realiteit is dat veel Westlanders – onterecht – denken dat Westland echt overal bekend is als dé tuinbouwgemeente. Toegegeven, niet onbekend, maar echt bekend? Er was toch ook iets met asielzoekers?
En Je moet maar eens googelen op die naam. Eerst moet je dan over de kaasberg Westland uit Noord-Holland heen en internationaal beland je al gauw in de gelijknamige wapenfabriek en de militaire helikopterindustrie. In België is er een gelijknamige regio rond Ieper en – klein detail – in Brussel bestaat een overdekt winkelcentrum met ‘onze’ naam dat groter is en dat velen mooier vinden dan De Tuinen in Naaldwijk. Kortom, alles is relatief.

Geen idee
Maar dat is geen reden om de strook tussen Den Haag, Delft, Maassluis en het Rotterdamse Hoek van Holland niet PR-matig een boost te geven. Advies, wel eerst even wachten tot de Nederlander lokale journaal- en talkshowsterren als Remmert Keizer (GBW) en Guus Bakker (VVD) met hun asielzoekersmening zijn vergeten.
Beter, of misschien erbij, is het om wel de gewone Westlander bij zo’n campagne te betrekken. Want die heeft waarschijnlijk geen idee hoe anderen elders over hem denken, interesseert hem ook niet; mogelijk zal het hem aan de kont roesten. Als de tomaten en de bloemen maar verkocht zijn..

Boycotten
Noodzaak is dus om hem, sorry, taalkundig ook haar, vooral te overtuigen dat ‘de sociale wereld’ misschien wel eens de kwalitatief uitstekende tomaten en bloemen minder lekker en mooi gaat vinden. En die gaat boycotten als almaar blijft klinken dat de Westlanders liever a-sociaal en onsolidair in hun ‘Asterix en Obelix’-dorp willen blijven. Ook zonder asielzoekers.

Wat trouwens best mag, eigen keuze, maar zo’n dwarse houding krijgt op zeker moment ook commerciële tegenreacties. De consument is grillig, soms prijsbewust, soms ineens menselijk keihard. Pikt niet alles.
De Westlander kennende zal dan uiteindelijk wel voor de eieren en het geld kiezen. Die stinken niet. Mogelijk zijn er zelfs nu al Westlanders die niks tegen asielzoekers hebben, als ze maar arbeidsmigrant worden.

Rien van den Anker

 

11 gedachten over “Imago Westland, Spreidingswet of tuinbouw?

  1. Alle geëxporteerde producten gewoon ‘uit Holland’ laten komen. In het buitenland weten ze toch niet waar het Westland ligt. Westland wo?

  2. Natuurlijk is de klant kortzichtig. En als de Westlander ook op de centen. Als buitenlandse tomaten goedkoper zijn dan koopt hij juist die.

  3. Ik vind uw column dit keer een negatieve klank hebben wat meer schade doet dan goed aan het Westland. De mensen zijn net goudvissen. Binnen 3 sec zijn ze het weer vergeten. Op naar het volgende nieuwsmoment en weer verder want binnen 3 sec is er weer een nieuwsmoment. De wereld is in communicatie.

  4. Imago of branding of hoe het ook mag heten, het gaat er om dat de Westlander trots moet zijn op zijn eigen streek en producten. Maar dan ook als trotse inwoner moet accepteren dat arbeidsmigranten keihard nodig zijn. Dat ze alleen uit het buitenland komen en dat ze dus hier goed gehuisvest moeten worden.

  5. De consument is de meest onbetrouwbare in de keten. Lekker kankeren op de Westlanders dat die arbeidsmigranten uitbuiten maar wel zelf overal alleen het goedkoopste van het goedkoopste accepteren.

  6. Wij zijn als Westlander klaarblijkelijk nu al tegen de Spreidingwet maar we hebben geen benul dat een andere soort spreiding al lang bezig is. Steeds meer productiebedrijven spreiden zich uit over andere tuinbouwgebieden in Nederland. En steeds meer stedelingen spreiden zich uit en komen in Westland wonen.

  7. De laatste zin in de column klopt precies. Als alle asielzoekers gelijk aan het werk zouden mogen van de landelijke overheid, dan weet de Westlandse ondernemer wel raad met ze. Is de huisvesting zo geregeld.

  8. Een beetje hypocriet is het wel in de gemeente Wel 16000 arbeidsmigranten ,die je na gedane arbeid weer op straat kunt schoppen Maar geen 700 asiel zoekers ,die je niet op straat kan schoppen Wel 16 Ha ABC terrein er bij en dan 750 meer arbeidsmigranten er bij ,hoor je niemand over Succes met de imago verbetering

  9. Ik ben het met Rianne eens, dat arbeidsmigranten goed gehuisvest moeten worden. Ze zijn tenslotte keihard nodig om de producten te oogsten. Wat betreft het negatieve imago van het Westland, dat heeft de rechter flank van de gemeenteraad zelf gedaan. Voordat de spreidingswet in werking is getreden werd er al luidkeels geroepen dat wij, Het Westland, zich daar zeker niet aan gaan houden. Dan gaat het imago van het Westland vanzelf naar de vaantjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>