Een onaangenaam bereikbaar Naaldwijk

17 aug

(Westland, 17 augustus 2016). Als ze na een roofoverval jaren later nieuwe bewijzen vinden, dan ben je als dader nog niet jarig. De zaak wordt direct heropend. Het recht moet zijn beloop krijgen. Hangen zal je! Ook de fiscus weet je, na ongeoorloofd gedrag, nog lang na dato te vinden. Betalen zal je! Dubbel en dwars, mét boete.
Dat geldt niet voor (politieke) bestuurders. Als een bestuurscollege een door de gemeenteraad ondersteunde algemene beleidsbeslissing uitvoert en later blijkt dat die tot ernstige, kwalijke effecten leidt, dan zijn de gemeenteraadsleden er niet op aan te spreken. Alleen de gemeente als (politiek) instituut is dan verantwoordelijk. Ook wethouders kunnen in zo’n geval niet persoonlijk juridisch worden aangesproken, hooguit politiek naar huis gestuurd. Met wachtgeld. In theorie kunnen ze later als wethouder terugkomen.

Blind paard
Op dinsdag 30 augustus vraagt het Westlandse college de gemeenteraad de vergunningen te bespreken, nodig voor een megalomaan Naaldwijks supermarktproject. Tijdens de september-raadsvergadering wordt daarna een definitief politiek besluit genomen.
Als burger kun je bezwaar maken tegen die bestemmings- en omgevingsvergunning maar niet tegen de bijeffecten van de supermarkt, qua verkeer en milieu. Juridisch juist, want verkeer is formeel een ander onderwerp. Zelfs voorstanders van de supermarkt bevreemdt dat.
Iedereen beseft immers dat zo’n grote winkel veel bezoekers trekt. En verkeersoverlast, opstoppingen, lawaai, stank en ongezond fijnstof geeft. Het college ziet dat inmiddels in en heeft tussentijds (morrend) ingestemd met een matige deeloplossing, een extra rotonde bij Patijnenburg.
Er zijn wel drukte-onderzoeken verricht maar die lijken – geschreven door vaker voor de gemeente werkende bureaus – verdacht eenzijdig en subjectief. Zijn ook uitgevoerd zonder omwonenden, die eigen onderzoek niet konden betalen.
Het raadsvoorstel zal dus met zekerheid, na enig oppositioneel bühnegesputter, worden aangenomen. Dan staat tegelijk ook vast dat we over enige jaren een volkomen verkeersverstopt, vervuild, onaangenaam bereikbaar Naaldwijks centrum hebben.

Mondkapje
Ik zie de toekomst al voor me. CDA-wethouders Marga de Goeij en Theo Duijvestijn gaan, na de raadsverkiezingen 2018, met pensioen, GBW’er Bram Meijer, met tegenzin, ook. Peter Ouwendijk verdwijnt omdat zijn VVD – dankzij een teleurstellend kabinet Rutte 2 – lokaal is verschrompeld. GBW’er én opportunistisch liberaal Arne Weverling wordt daarom geen VVD-Tweede Kamerlid, wel wethouder in Woerden; volgens hem een droombaan. En Mohamed El Mokaddem is slippendragende spindoctor van Ahmed Aboutaleb geworden. De woorden schuld en boete kennen ze alle zes alleen als een boektitel waarbij ze de schrijversnaam zijn vergeten.
Van de Ouwe Hap zit alleen burgemeester Sjaak van der Tak nog op het pluche. Burgers zien hem – met zo’n wit mondkapje – soms winkelen in het door verkeersinfarcten en smog geteisterde Naaldwijk. De XL-supermarkt haalt hij zelden.
Van de zittende raadsgarde is eveneens weinig meer over, de verstandigen hebben zich niet laten herverkiezen, een deel zit de rit uit, onderuitgezakt politiek betrokken. Verder huizen er in de nieuwe raadszaal nieuwkomers, onwetend qua verleden.

Na de opening van de supersuper blijkt al snel dat er in september 2016 een rampzalige beslissing is genomen. Die alleen – met veel overheidsgeld – kan worden rechtgezet. Na maanden geharrewar komt er tweede, hulpeloze rotonde; een extra zebrapad is te duur.

Rien van den Anker

8 gedachten over “Een onaangenaam bereikbaar Naaldwijk

  1. Onze dochter van 13 zei een jaar geleden al: Met z`n allen op een kluitje dat wordt een potje..
    En de jeugd heeft tenslotte de toekomst

  2. Ben het hartgrondig met de columnist eens. De gemeente Westland heeft een ontiegelijk groot bord voor haar opportunistische kop. Iedere keer als ik over die machtige rotondes rijd op de Burg. Elsenweg, moet ik mijn tranen bedwingen. Wat een geldverspilling.

  3. De schrijver slaat de spijker op zijn kop. Dit college lijkt niet te stoppen. Ik weet niet welke belangen zij dienen, maar het zijn volstrekt niet de belangen van de inwoners van Westland. Geheel vrijwillig is men Westland aan het industrialiseren, verstedelijken en aan het bebouwen dat je je serieus afvraagt wie hier achter zit. Westland is een zwaar verstedelijkt groot industrieterrein wat in de toekomst eenvoudig als onderdeel van de haven van Rotterdam kan worden gezien. Tegen die tijd is het huidige college al lang vertrokken. Incompetente figuren staan in dit land altijd aan het roer…

  4. 160818 Peter Hendriksen

    Niet alleen politici, maar ook bestuurders van grote bedrijven ontspringen veelal de dans als ze qua algemeen beleid falen. Juridisch is er een groot verschil tussen bestuurlijke en private verantwoordelijkheid. Meestal treden ze zelf af. Zie de VW-baas na het bekend worden van de sjoemelsoftware. Ook een ex-FloraHollandbaas moest bij de NS weg nadat binnen zijn bedrijf een ‘vuil aanbestedingsspel’ was gespeeld. Formeel zijn verantwoordelijkheid, maar juridisch geen persoonlijke. De burgemeester kan ook gewoon de eer aan zichzelf houden als een Rentmeesterbesluit verkeerstechnisch in chaos eindigt.

  5. Ooit was het belangrijk dat (kruideniers)winkels in het centrum van plaatsen of steden waren gevestigd. Omdat zij goed bereikbaar moesten zijn voor de klanten uit de directe omgeving, ze waren dus lopend bereikbaar. We spreken hier over de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw.
    Nu de (kruideniers)winkels groter zijn geworden (Super-Supermarkten) zijn er dorpen en steden die deze (verstandig) positioneren aan de randen van de bebouwing of op industrieterreinen. Met veel voordelen. De ruimten daar zijn groter, grond goedkoper, veel beter bereikbaar. En de grond in de centra komt vrij voor woningen, groenaanplant, etc. Met veel minder verkeersbewegingen wat het genot van leven vele malen vergroot. Zo niet Westland. Daar leven en denken bestuurders blijkbaar nog 50 of 60 jaar terug.

  6. Wat is de moraal van dit verhaal! Hoe dichter bij de afgrond hoe hoger de snelheid. Help, zonder moraal is dit niet meer te stoppen.

  7. Waarom bouwen ze achter de Secretaris niet gewoon huizen / appartementen? Daar is vraag naar in en nabij het centrum. Supermarkten horen aan de rand van het dorp of op een industrieterrein. Daar zijn toch voorbeelden genoeg van in de landen om ons heen??

Laat een reactie achter bij Peter Hendriks Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>