De VVV is dood, leve Westland Marketing

23 dec

Westland, 23 december 2015. Binnenkort is Westland VVV-loos, verdwijnt dat blauwe bord met de drie V’s bij de Naaldwijkse speelgoedwinkel die de laatste jaren aan de toeristische organisatie onderdak bood.

Landelijk is de VVV in de afgelopen (toeristische) decennia niet echt meegegroeid. In bijvoorbeeld Den Haag of Amsterdam zijn professionele organisaties op poten gezet, maar er zijn ook nog lokale VVV’s waar enthousiaste huisvrouwen enkele uurtjes per week goedbedoeld mee draaien. In veel plaatsen is er al geen VVV meer. Soms zijn de taken overgenomen door het nieuwe verschijnsel City Marketing. Dat zijn organisaties die de promotie soms niet alleen toeristisch invullen, maar de stad of streek ook ‘verkopen’ als aangename, bijzondere locatie om te wonen, te werken, of om een bedrijf te stichten.

Foldermuur

Eigenlijk kwam er pas na de vorming van de gemeente Westland hier een echte VVV, die later fuseerde met Midden-Delfland, Schiedam, Vlaardingen en een beetje Maassluis. Dat bleek een niet-werkend fusiegedrocht dat daarna afbrokkelde, ook al omdat de deelnemende gemeenten begonnen met City Marketing en hun VVV-subsidie daar naartoe overhevelden. In Naaldwijk was er nog jarenlang een drukke VVV met als onderhuurder de veel publiek trekkende ANWB-winkel. Toen die apart ging wonen, sloot de VVV-balie aan het Wilhelminaplein en bleef een foldermuur in die speelgoedwinkel over. Wel kwamen er digitale informatiepalen bij verschillende toeristische hotspots. De gemeente is daar ontevreden over en stopt nu met alle toeristische informatievoorziening

De Vereniging van Vreemdelingenverkeer is dus niet meer, althans tussen de Westlandse kassen. Is dat erg? Nee, omdat de ‘oude’ VVV eigenlijk nauwelijks levensvatbaar is, cynici beweren dat alleen de VVV-bon nog succesvol is. Ja, omdat – vermits we als Westland een toeristisch plekje willen blijven – er dan ook een professionele promotie-organisatie moet zijn. Sommigen denken dan aan Streekpromotie Westland, een organisatie, die specifiek (toeristische) tuinbouwactiviteiten promoot. Maar bijvoorbeeld niet doet aan strand-, shopping- of culturele promotie. Toerisme-wethouder Peter Ouwendijk heeft inmiddels een kwartiermaker benoemd, die de komende maanden (!) onderzoekt hoe het nu toeristisch verder moet.

The Greenhouse

Van de gekke, want de oplossing ligt ‘om de hoek’. Al jaren bestaat Westland Marketing, grotendeels door de gemeente Westland betaald en ooit opgericht om nieuwe, broodnodige, hoogopgeleide inwoners te trekken. Inmiddels doet zij vanuit The Greenhouse, bij de Veilingroute, ook aan tuinbouwpromotie, is actief op een Italiaanse expo en reist mee met handelsmissies naar Japan en China. Kortom, een flexibele organisatie en – allang – lid van de werkgroep Streekpromotie.

Westland Marketing kan dus à la minute ook ‘gewoon’ toeristisch aan het werk. Dat VVV-geld daarnaartoe, enkele bureaus, een paar computers, klaar is kees. Die – nu ongebruikte – foldermuur kan in een kwartier worden geplaatst. In de Greenhousehal, als nieuw begin. Appeltje–eitje zegt een Westlander dan, nu de wethouder nog. Ik vrees het ergste.

Rien van den Anker

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>