Kan Forummer Jasper commissievoorzitter zijn?

24 jun

(Westland, 24 juni 2026). Ik weet het, maar zie het maar als een mooie metafoor. De lokale politiek is eigenlijk zo’n rond plastic kinderbadje vol springende kikkers, midden in een zeer zonnige achtertuin. Waarbij enkele grote exemplaren sommige kleintjes in de gaten houden. Dat ze niet uit het bad springen. Of moeten worden teruggejaagd.
Vooral die ‘groentjes’ hebben een mening over iedereen en alles, suggereren dat alleen zij het beste voor hebben met Jan en allemaal – wij dus. En maken vaak onderling ruzie, geven anderen de schuld en wekken bij ons – de kiezers – de indruk dat die ‘ons’ ze geen barst interesseert. En pas op, vrijwel elke vorm van normale menselijke reflectie ontbreekt. Ik iets fouts doen? Vertel? Oh dat? Lekker belangrijk…

Interne discussie
Bijzonder, er is nu wel voorzichtig een soort van interne discussie, niet echt openbaar, zeker niet op de agenda met notulen, maar meer ‘in de wandelgangen’. Soms met een glas. Of bij een plas. Daar moeten we maar eens over praten, John.
Het gaat nu over de benoeming van commissie voorzitters, niet het allerbelangrijkste onderwerp. Even uitleggen, commissies zijn de groepjes raadsleden die de te behandelen onderwerpen en voorstellen van de agenda vooral technisch behandelen. Nerds, deskundigen en specialisten die vaak weten waarover ze praten. Maar die het podium en de krant daarbij overlaten aan hun soms meer verbaal getalenteerde fractievoorzitter. Die later bij de plenaire vergadering de politieke vertaling van het onderwerp bij de horens vat.

Statusverhogend
Sommige ambitieuze raadsleden vinden zo’n voorzitterschap in het begin wel statusverhogend interessant maar sommigen vinden het extra werk qua tijd wel veel en de extra, toegegeven geringe, beloning matig. Een aantal kan het ook gewoon niet. Soms moet er dan ook echt gezocht worden naar nieuwe kandidaten. Tevergeefs bij mini-fracties.
Het strijdpunt is nu of sommige voorzitters die ook gewoon lid zijn van een politiek gekleurde partij wel objectief en neutraal als voorzitter optreden. En of zij in die rol niet te coalerend of te oppositioneel zijn. Soms moeten ze hu eigen politieke baas (lees: fractievoorzitter) de mond snoeren of tegenspreken. Er zjn er die dat niet leuk vinden.

Verboden Forumwoorden
In het vorige groepje voorzitters dat trouwens inmiddels ook de agenda van de raad en commissies bepaalt is al enige tijd interne discussie. Die gaat nu vooral over Jasper van der Voort (Forum voor Democratie) die de nieuwe voorzitter van de commissie Bestuur en Economie is geworden. Een bijzonder interessante plek en eigenlijk behoorlijk politiek omdat het eerst onderwerp vooral de portefeuille openbare orde en veiligheid van de burgemeester bevat. Jasper en Bouke liggen nu al geregeld in de clinch over de in zijn ogen verboden woorden als remigratie en omvolking.

En dan nu het boeiende statement afgelopen week van PRO-leider Duncan Plomp. Die de bezwaren van zijn achterban ten dele weerlegde omdat hij vindt dat de bij sommigen omstreden Forummer Van der Voort gewoon simpelweg democratisch gekozen is. Niks aan de hand dus.Maar die ook heel subtiel en plein publique aangaf zonder de naam uit te spreken dat hij en zijn partij Van de Voort wel in de  gaten houdt. “Maar dat doen we bij de anderen ook.”

Rien van den Anker

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>