Gele ‘foute’ bussen

25 jul

(Westland, 25 juli 2018). Als je ergens niet over praat, dan bestaat het gewoon niet. Noem het durps, doen alsof er geen buitenwereld is. Dat is niet typisch Westland, komt elders ook voor.
Egged Bus Systems, kortweg EBS, is de busvervoerder die gewonnen heeft van concurrenten Connexxion en Keolis. En die door verkeersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is aangewezen om vanaf volgend jaar augustus het openbaar busvervoer te realiseren. In Westland, maar ook in Delft, Midden-Delfland, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer. Met knalgele bussen.
In het nieuwe OV-pakket zitten ook buslijnen in Den Haag en Hoek van Holland. Het contract loopt tot december 2030. EBS gaat ook al rijden in de Rotterdamse regio Voorne-Putten en Rozenburg.
EBS is een dochteronderneming van het grote Israëlische bedrijf Egged Group. Veel pelgrims en andere heilig landbezoekers kennen die bussen wel; er rijden daar bijna geen andere. Tot zover dus niks aan de hand.

Politiek gemor
Inmiddels is er lokaal groeiend politiek gemor. Zo heeft GroenLinks Zoetermeer het bestuurscollege daar vragen gesteld omdat dat moederbedrijf onder andere het vervoer verzorgt van Israëlische kolonisten naar de Westelijke Jordaanoever en tussen de verschillende Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. ‘Hiermee draagt Egged bij aan de infrastructuur en leefbaarheid van de nederzettingen die illegaal zijn volgens het Internationaal Recht. Verder worden in de Egged-bussen op de Westelijke Jordaanoever Palestijnse passagiers geweigerd’, schrijft GL-fractieleider Armin Bauer. Ook de Haagse Stadspartij heeft het Haagse college kritisch bevraagd: “Dat hoort niet in de stad van vrede en recht,”

‘Zwarte lijst’
In Rotterdam wil de moslimpartij Nida zelfs een boycot omdat de Egged Group zou bijdragen aan ‘Israëlische kolonisering, apartheid en mensenrechtenschendingen in Palestina’. ‘Wie met een ‘besmet’ bedrijf in zee gaat, raakt op grond van de zogeheten ketenaansprakelijkheid zélf betrokken bij die schendingen,’ vindt kenniscentrum The Rights Forum, opgericht op initiatief van voormalig minister-president Van Agt. Groot pijnpunt is dat het moederbedrijf Egged op een (voorlopige) ‘zwarte lijst’ zou staan van de Verenigde Naties.
Door het openbaar vervoer tussen Israël en het netwerk van illegale Israëlische ‘nederzettingen’ te verzorgen, verleent het diensten die essentieel zijn voor de levensvatbaarheid van het koloniale project,” schrijft Martijn de Rooi op die Forumsite. Een EBS-woordvoerder zegt in het AD zich niet in de kritiek te herkennen.

Oorverdovend stil
Maar toch, het is allemaal niet niks. Anders gezegd, het is nogal wat en – waar of niet waar – wel de moeite waard om het eens te onderzoeken. Of er naar te vragen. Rijden we binnenkort in gele ‘foute’ bussen tussen de kassen?
Ondertussen is de Westlandse politiek oorverdovend stil. Tot nu toe geen enkele reactie. Mogelijk omdat Westland toch nog steeds een, zij het krimpende, zijtak is van de Biblebelt – dus filosemitisch achter Israël staat. Maar het kan even goed zijn dat de gemiddelde Westlander denkt ‘handel is handel’. Of dat het hem worst is. Als die bussen maar op tijd rijden. Allemaal best, maar laat dat dan als politici horen. Dat heet maatschappelijk communiceren.

In Westland praten we er gewoon niet over. Geen wethouder hoor je. GroenLinks Westland heeft het onderwerp bij een niet-openbare, gemeentelijke MRDH-werkgroep geagendeerd, in stilte.. Zelfs de immer parate oppositie zwijgt. En dus bestaat het ook niet. Noem het durps, doen alsof er geen buitenwereld is.

Rien van den Anker

8 gedachten over “Gele ‘foute’ bussen

    • Het agenderen van e.e.a bij een niet-openbare, gemeentelijke MRDH-werkgroep is mij vanmorgen gemeld door GroenLinks. Van die actie is, zo zei fractievoorzitter Ulbe Spaans, geen melding gemaakt naar de media of via de partijwebsite. Het gebeurde dus in stilte, dat heb ik nu aangepast gemeld in de column.

  1. Het is raar dat ons openbaar vervoer afhankelijk is geworden van buitenlandse bedrijven. Kunnen we in Nederland ook nog wat? Buiten het OV geldt dit ook nog voor andere zaken, ook energiebedrijven zijn allang verweven in allerlei constructies. Ik heb op zich niks tegen grote bedrijven, maar de invloed van de burger zie je nergens meer terug.

  2. Op verzoek van GroenLinks gaan we inderdaad in de werkgroep MRDH met onze Westlandse afgevaardigden in de MRDH praten hoe Westland gaat reageren op deze keuze van de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). PvdA Westland wil zeker niet samenwerken met een bedrijf op de zwarte lijst van de Verenigde Naties.

    • De V.N. zetels worden vooral bezet door landen die er belang bij hebben om Israël van de kaart te vegen. Geen eerlijke uitslag mogelijk. In het belang van alle reizigers moet gewoon de beste onderneming gekozen worden, maak een eerlijke vergelijking en de gele bussen gaan rijden.

  3. Ik heb me nog niet verdiept in de achtergrond van de nieuwe vervoerder. Echter veelal is er bij aanbesteding maar één criterium van doorslaggevend belang in de gunning, namelijk de prijs, en andere aspecten bijvoorbeeld MVO, wordt nauwelijks meegewogen in de besluitvorming.

Laat een reactie achter bij Bas Booister Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>