je suis rien

10 dec

(Westland, 10 december 2022, nr. 369). Niet schrikken, het ging woensdag in de gemeenteraad over een pumptrackbaan, ongelooflijk belangrijk in tijden van de oorlog en crises! En, bijna traditioneel in de Westlandse politiek, niet eventjes maar gewoon lang, ook nog eens met uitlopende schorsingen. Het klinkt cynisch, maar vaak zijn de gesprekken in die debatpauzes interessanter dan de vergadering zelf. Zo geven zelfs raadsleden toe.

Wie anders?
Voor wie het niet weet, een pumptrackbaan is een circuit met bulten- en kombochten, die elkaar ritmisch opvolgen. Volgens kenners een kruising tussen een BMX-baan en een skatepark. Te gebruiken met crossfietsen, mountainbikes, stuntstepjes, loopfietsen, longboards en skateboards.
Inmiddels hyperig populair en iedereen wil ineens ook zo’n baan in de buurt hebben. Natuurlijk – wie anders? – moet de gemeente daarvoor zorgen en vanzelfsprekend niet worden aangelegd in de eigen achtertuin.

Al besteld
De gemeente had, na veel zoeken, al een plekje gevonden in het ’s Gravenzandse Waelbos, maar – anno 2022 ook een vanzelfsprekendheid – waren er bezwaarmakende omwonenden. Volgens hen wordt een eerdere belofte gebroken, want er zou daar een nieuw Waelbos komen, inclusief een natuurspeeltuin. Die bezwarenclub is er inmiddels handig in geslaagd  coalitiepartij Westland Verstandig en oppositiepartij CDA aan zijn zijde te krijgen.
Toegegeven, ambtelijke molens draaien soms traag maar doen dat ook gestaag. Toen bleek dat – hoe leuk kan het zijn – wethouder Michiel Ferwerda als erfenis van een voorganger een dik dossier over dit onderwerp in zijn la had aangetroffen. Met daarin ook al een uitvoerig participatieproces met een ontwikkelaar.  En toen bleek ook de baan al besteld!

Voorbereidingen stilgelegd
Na lang vergaderen heeft de raad, voortvarend als altijd, nu maar besloten om de pumptrackbaandiscussie naar een raadscommissie in januari te verschuiven. Dan is er mogelijk een nieuwe locatie gevonden. En moet wel nog besproken worden wat dat extra gaat kosten.
De voorbereidingen voor die pumptrackbaan op de hoek van de Rijnvaartweg en de Nieuwe Vaart worden nu voorlopig stilgelegd. Maar in Westland is het verstandig om te controleren of dat is gebeurd. Bovendien, Ferwerda is zo’n positieve bestuurder, die gaat misschien volgende maand bekend maken dat de baan al klaar is.

Trumppackbaan
De humor bleek woensdag op de loer te liggen tijdens die lange discussie. Peter Duijsens (WV) had tevoren al flink geoefend om de naam van het sportieve project goed uit te spreken. Eerder was het voorgekomen dat hij steeds weer kwam tot ‘trumppackbaan’. Nu ging het bijna één keer mis..
Ad van Harmelen (CU/SGP) had zich googelend goed voorbereid. Op internet had hij ook gelezen dat zo’n baan niet langer is dan 140 meter. „Dan is het toch meer een baantje,” concludeerde hij ietwat naïef. Als die baan er ooit komt moeten ze Ad maar eens uitnodigen om hem te proberen..

 Handboeien
Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) gaat steeds meer op een agent lijken. De gemeentelijke handhavers hebben nu ook de bevoegdheid om zogeheten transportboeien te dragen en te gebruiken. Subtiel is hier de toevoeging: transport.
In voorkomende gevallen kunnen die boa’s een verdachte na aanhouding met de handboeien om vervoeren naar het politiebureau. Geruststellend is dat ze voor dit voor hen nieuwe attribuut wel een verplichte opleiding hebben gevolgd. In juni besloot de justitieminister de boa’s toe te staan om ook een korte wapenstok te dragen. Onduidelijk is of ze die in Westland ook krijgen.

De rubriek ‘je suis rien’ is een boeketje columnpjes, vaak maar van één alinea. Een clin d’oeil naar mezelf en de samenleving. Een knipoogje, soms met serieuze ondertoon.

Een gedachte over “je suis rien

Laat een reactie achter bij Arie van der Wild Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>