je suis rien

21 aug

(Westland, 21 augustus 2021, nr. 303). Het is niet het hoofddoel – we moeten ook fysiek blijven winkelen -, maar binnen afzienbare tijd kan lokaal shoppen in Westland een totale thuisactiviteit worden. Natuurlijk, je kunt al veel boodschappen en per winkelbedrijf ook pakketjes aan de deur laten bezorgen, maar het plan www.winkelinwestland.nl gaat nog een stapje verder.
Digitaal ga je gewoon door de Westlandse winkelstraatjes wandelen en doe je vrijwel alle inkopen. Eerst die leuke schoenen, de broek of de blouse, daarna nog even langs de kaasboer, de slager of de snoepwinkel en klaar is kees. Wat echt bijzonder gaat worden is dat die aankopen worden gebundeld en door één bezorger worden thuisgebracht.

Net als met Sinterklaas
Bij MKB Westland, die het totale plan aanstuurt, beseffen ze dat het allemaal behoorlijk ambitieus is. Maar ze weten ook dat als het lukt het een knallend succes zal worden. En ze zijn ook niet bang dat iedereen alleen vanaf de bank gaat shoppen. Soms zit je, soms ga je.
Maar het zou nog leuker als de klanten die fysiek de winkels bezoeken ook gebruik kunnen maken van de gebundelde bezorgservice. Dan wordt shoppen echt ideaal: eerst lekker winkelen, maar niet meer sjouwen en dan later thuis, net als met kerst en Sinterklaas, de bezorgde pakjes uitpakken.

Winkelassortiment
Vroeger – de oude oom spreekt nu – kocht je bij de bakker brood en gebak. Haalde je bij de boer kaas en melk, ook eieren. Dat soort strikte scheidingen van het assortiment zijn er allang niet meer. Bij de Action raak je soms verrast en verward voor wat er nu weer in de schappen ligt.
Bij bakkerij Vreugdenhil in Maasdijk, een oprecht familiebedrijf, verkopen ze nog wel geen kaas of eieren, maar ze promoten andere familieleden – dezelfde opa, hè –  die dat op de boerderij wel doen. En die verkopen geen brood maar vertellen wel dat hun familie de Beste Bakker van Maasdijk is.

Bakker en Boer
Zo ontstond de ‘Bakker en Boer de tour’, een fietstocht inclusief een kijkje achter de schermen bij bakkerij en boerderij. Die wordt op 28 augustus tussen 9 en 14 uur gehouden. Aanmelden is niet nodig, de route is te downloaden van de website van de Delflandse Kaasmeesters.
Het idee achter de fietstocht is mensen kennis te laten maken met de gezamenlijke passie voor hun beider ambacht. Beide bedrijven geloven vooral ‘in de kracht van lokaal’. Overigens, niet uitgesloten moet worden dat de samenwerking tussen bakker en boer nog groter wordt. Er is ook nog een familielid met een paar fietsenwinkels…

Druif wordt Vineyard
De Westlandse stichting The Vineyard heeft De Westlandse Druif in Monster gekocht. Wie mocht denken dat het nu een wijngaard wordt heeft het mis. De nieuwe eigenaar gaat invulling geven aan de volgens hem steeds groter wordende behoefte aan rust, ontmoeting en zingeving. Wel zal worden bekeken of de 7 bestaande druivenserres kunnen blijven en de traditionele druiventeelt daar nog kan worden voortgezet. Kernwoord is ‘samen’ dat wordt gekoppeld aan de werkwoorden eten, groeien, spelen en werken.

Andersom
Wat dat precies betekent wordt nog uitgewerkt maar het is niet de bedoeling dat er een groot commercieel gebeuren komt. De doelstelling van de stichting is ‘het goede nieuws en daarmee Gods liefde bekend te maken onder de inwoners van Westland en omgeving.’ De voormalige Westlandse Druif moet een (christelijke) ontmoetingsplek worden ‘waar verschillende werelden samenkomen’. Allemaal heel spannend, zeker ook omdat het bijzonder is dat het geld er al is en de plannen nog moeten worden uitgewerkt. Vaak is dat andersom..

De rubriek ‘je suis rien’ is een boeketje columnpjes, vaak maar van één alinea. Een clin d’oeil naar mezelf en de samenleving. Een knipoogje, soms met serieuze ondertoon.

 

3 gedachten over “je suis rien

  1. Een fantastisch plan om van Westland ook een digitaal winkelcentrum te maken. Maar de misschien als grap bedoelde suggestie om dan ook de fysieke aankopen thuis te laten bezorgen is helemaal perfect. Maar ik denk dat het qua kosten niet te realiseren is. En weinig consumenten zullen bereid zijn daarvoor te betalen.

  2. Heel vroeger was het Haags normaal en chique dat wat je bij de Bijenkorf had gekocht gewoon werd thuisbezorgd. Omdat dat te duur werd lanceerde het warenhuis de slogan: Het pakje dat je zelf meeneemt is het eerste thuis. Dat werd een groot succes. De dure bezorgdienst werd opgeheven.

  3. Met de columnist ben ook ik zeer nieuwsgierig wat precies de bedoeling is van de nieuwe eigenaren van De Westlandse Druif in Monster. Is dat een kerk of een sekte? Soms denk ik wel eens dat Westland een uitloper is van de bekende biblebelt tussen Zeeland en de Veluwe.

Laat een reactie achter bij Jan ’t Mannetje Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>