(Westland, 9 april 2025). In vergelijking met het Theater De Naald en het ABC industrieterrein in Poeldijk is het maar klein bier maar lokaal is het ingrijpend: De verkeersontsluiting van het nieuwste wijkje Zuyt Brugge. Hartje Naaldwijk is dat wereldnieuws.
Iedereen is het er wel mee eens dat er woningen komen op het terrein van de voormalige kistenfabriek. Maar het gaat er nu alleen nog om hoe je er veilig moet komen. En weer weggaan.
Er zijn al 8 sociale en 12 zorgwoningen, verder moeten nog 22 huurappartementen en vijf koophuizen worden gebouwd. En natuurlijk een doodnormale straat voor zo’n 47 huizen met (al gauw) 67 bewoners.
De gemeente Westland denkt dat een verkeersontsluiting via het Zuideinde dé oplossing is. Eerst langs het Graanveld en de kruising met de Prins Hendrikstraat en dan via de ‘s Gravenzandseweg naar de Secretaris Verhoeffweg. Politici en ambtenaren ontkennen niet eens dat het daar nu al druk is.
‘Kruipsluip’-route
Omwonenden merken dat dagelijks – ook door veel schoolfietsverkeer – en zien helemaal niets in deze ‘kruipsluip’-route. Zij voorzien een totale verkeerschaos en zien meer in een rechtstreekse opening naar de Secretaris Verhoeffweg. Ook politieke partijen als GemeenteBelang Westland en Westland Verstandig staan daar open voor.
VVD-wethouder Peter Valstar zegt echter dat dat niet kan vanwege een dan verkeersonveilige doorstroming van die weg. Trouwens, zo klinkt het, het benzinestation daar is eigendom van BP en kopen kan niet want de maatschappij wil alleen alle Nederlandse stations tegelijk verkopen. Dat klopt, vorige week opnieuw gecheckt.
Volgens Peter Duijsens (Westland Verstandig) blijft er naast de BP-grond voldoende ruimte over voor een ontsluitingsweg. En Valstars argument dat de doorstroming dan in gevaar komt noemt hij flauwekul omdat er enkele jaren terug bij de Patijnenburg – voor de Jumbo Foodmarkt Koornneef – via een rotonde een nieuwe zijstraat bij is gekomen. Verderop zijn er ook nog doorstroming remmende keerlussen.
Een nieuwe gedachte is om bij Zuyt Brugge een (garage)weg aan te leggen, alleen voor de nieuwe appartementenbewoners. Zoals bij enkele appartementencomplexen iets verder op de Secretaris Verhoeffweg. Dat zou de al bestaande verkeersdrukte naar het Zuideinde voor de helft verminderen.
Giga-verkeersinfarct
Je hoeft niet cynisch te zijn, of in de buurt te wonen, om het idee te krijgen dat de gemeente gewoon niet wil. Mogelijk vanwege het extra geld. En bestuurders weten ook dat er bij nieuwe plannen altijd bezwaarmakers zijn, vaak ook zeurpieten. Met al gauw NIMBY-standpunten. Not In My Backyard.
Maar juist dat is hier niet het geval, het voorgestelde ontsluitingskruispunt verandert op zeker in een giga-verkeersinfarct. Lapmiddelen met wegverbredingen van centimeters en rommelen met parkeerplaatsen helpen niet; ook al adviseren gemeentelijke verkeersambtenaren dat. Zelfs zeikers hebben soms gewoon gewoon gelijk..
Ironisch is dat daar waar normaal de coalitiepartijen GemeenteBelang Westland en Westland Verstandig elkaar in de haren zitten, nu de splijtzwam binnen het college de derde partner VVD is. Maar die twee willen geen echte ruzie maken omdat ze samen met de (qua meerderheid broodnodige) liberalen in vrede de verkiezingen van volgend voorjaar willen halen.
Het blijft gek, 18 raadsleden zijn het niet eens met de Zuideinde-oplossing. Met twee (vast wel te vinden) oppositieleden is er een meerderheid voor het zoeken naar een eventuele andere.
Soms moet je dan als wethouder over je eigen schaduw springen. Een pragmatische politicus als Valstar moet wel van deze uitdrukking houden. En het vast ook durven. Denk ik.
Rien van den Anker
Zuyt Brugge, rechts midden, naast het tankstation. Volgens velen is daartussen ruimte voor garage-uitrit of straat naar de Secretaris Verhoeffweg (onder). Foto Thierry Schut
Het is van de gekke wat daar gebeurt. Iedereen weet dat de gekozen oplossing geen oplossing is.
De argumentatie van Duijsens is flauwekul, want een uitrit naast een benzinestation is gewoon dwaas en gevaarlijk.
De uitrit naast het benzinestation is jarenlang in gebruik geweest. Er stonden parkeerplaatsen naast de kistenfabriek, Er werd gebruik gemaakt door personeel en bezoekers van Prins panelen. Dagelijks kwamen er vrachtwagens spullen brengen en ophalen. De Zuidbrug was er nog niet, het was afgesloten met een blauw hek.
De voor mij nieuwe suggestie om de uitrit naar de Secretaris Verhoefweg alleen voor de bewoners van de appartementen aan te leggen lijkt me een goede gedachte. Alles via het Zuideinde te laten lopen is echt slecht beleid.
Dat dit allemaal een politieke achtergrond heeft is op zich totaal bizar. Echter sluit ik niet uit dat het wel zo is.
Waar is dit alles op gebaseerd? Er zijn ongetwijfeld diverse rapporten gemaakt waarin dit kan (met kleine aanpassing). Dat het ‘op zeker’ een giga verkeersinfarct oplevert vind ik populistische taal. En dat geldt ook voor de andere argumenten: alleen op gevoel gebaseerd is mijn mening.
35 woningen+ 12 zorgwoningen is anders dan 47 woningen met 67 bewoners: starters, gehandicapten en senioren wonen daar of gaan er wonen: dat is geen doorgaande stroom aan auto’s en zeker niet op spitstijden. En dat aan een doodlopende weg waar dus weinig verkeer is. Weer een ontsluiting aan een al drukke rondweg is m.i. ook niet wenselijk (maar ben geen verkeersdeskundige).
Op de ‘s-Gravenzandseweg sta je vast in de file als Domino’s of de Poolse supermarkt bevoorraad wordt. Jarenlang is er gebruik gemaakt van de weg naast de BP.. Zelfs al het bouwverkeer van de stichting DJT en het appartementencomplex is ook via de BP/Secretaris Verhoefweg gegaan, ook het speciaal vervoer! Toen was de ontsluiting aan een drukke rondweg toch ook geen probleem? Tijdens het laatste verkeersonderzoek (incl.de fietsers) vorig jaar blijkt dat de situatie nu met de 8 appartementen en de stichting op dit moment al zeer gevaarlijk is! Jules Heemskerk noemt het een doodlopende weg waar weinig verkeer is??? Dat was het ja tot 2021….