Westland promotie pijnlijke paradox

11 mei

(Westland, 11 mei 2016). Zou een Duitse of een Belgische toerist naar Westland gaan? Een Groninger of Limburger? Ik ken Hagenaars die hooguit voor het strand komen. Omdat het daar rustiger is.
Westland en toerisme, al tijden een pijnlijke paradox. Dat komt omdat Westlanders diep in hun hart niet op toeristen zitten te wachten. Van nature gastvrij maar je moet wel van hullie zijn. Eigenlijk is Westland hun wurft, hun wegt, hun daik, hun doin.
Nu is hier toeristisch ook niet veel te doen en te zien. Er zijn best leuke dingen, voor eigen bewoners. Maar voor toeristen? Echt bijzondere musea? Oude unieke kerken? Ongekende cultuur? Culinair uitzonderlijke locaties? Hooguit is alleen dat strand bijzonder. Een Westlandse reisgids kan op één A4’tje. Gemakkelijk.
Is er dan niks ongeëvenaard in Westland? Jazeker, maar dat zit veelal onder de kassen, of in laboratoria van innovatieve bedrijven. En daar wordt gewerkt; willen ze geen recreatieve pottenkijkers. Soms mag daar een als toerist verklede buitenlandse bobo rondwandelen. Met de burgemeester als gids.

Asperges
Zomaar wat feiten. Ooit was Westland redelijk bijzonder vanwege zijn asperges. Dat hebben andere regio’s overgenomen; een gemiddelde Hollander weet niet beter dan dat het witte goud uit Brabant of Limburg komt. En de Westlandse druif is dan wel weer terug, maar van een doorslaand (inter)nationaal succes is toch geen sprake.
Toen er nog een VVV-balie was, wilden (Westlandse) bezoekers weten wat je hier kon doen; velen vertrokken daarna richting Delft of Den Haag. De VVV trok vaak meer bezoekers voor ANWB-aanbiedingen dan toeristen. En nu moet ik geregeld uitleggen dat het Varend Corso echt Westlands is. Omdat dat steeds vaker door andere gemeenten vaart.

Slimmer
Toeristisch gezien is Midden Delfland slimmer dan Westland. Daar hebben ze een keuze gemaakt. Voor Città Slow – Langzame stad – een internationaal keurmerk. Kleinschalig, streekproducten, cultuurhistorie, duurzaamheid, koetjes in de wei, soms schapen, dat soort dingen.
Zo’n keuze zou Westland ook moeten maken. Een toeristische Silicon Valley, met innovatieve ‘groene’ attracties; gemakkelijk te incorporeren in die zich al ontwikkelende Greenport. Een Disneyland, in bloemen- en groentetaal.
Verspreid over de regio, waarin alle horeca culinair is gericht op nieuwe streekproducten, desnoods paarsgestreepte tomaten of roze paprika’s. En Westlandse wijn. Met winkeltjes vol groene merchandising, voor thuis of onderweg. Zoals Volendam paling is en Yerseke oester, zo zou Westland horticultuur moeten zijn. Moeten ruiken, voelen. Dán trek je toeristen.

Fooi
Na het sluiten van de VVV bleef alleen de stichting Streekpromotie Westland over, maar geen zorgen, de redding is nabij: de nieuwe stichting Westland Promotie. Een clubje, dat meer enthousiasme dan professionaliteit uitstraalt. Dat, verbazingwekkend, formeel niks heeft met Westland Marketing. Vandaag opent de website bezoek-westland.nl.
De gemeente betaalt voorlopig jaarlijks mee, veertig mille, de ‘oude’ VVV-subsidie. Maar daarmee maak je geen toeristische hotspot. Met zo’n habbekrats geloof je zelf niet in een eigen toeristisch beleid; ook niet als je (terecht) verwacht dat het bedrijfsleven meebetaalt.
Dit is een uiting van gebrek aan beleid, een pijnlijke vorm van afkopen richting toeristische sector. Anders gezegd, weggegooid geld. En over enkele jaren komt er weer een politicus die het toeristische wiel opnieuw gaat uitvinden.

Grote kans dat toeristisch Westland daarna slechts een onderdeel van een busdagtocht Metropoolregio wordt. Een ‘groene’ tussenstop tussen Madurodam en het Delftse Prinsenhof, waar je als toerist tomaatjes of paprika’s kunt kopen. En even kunt plassen.
Misschien moet Westland wel helemaal geen toeristische bestemming worden. Kenne we gewoon een pilsiej pakken. Op ons aige.

Rien van den Anker

4 gedachten over “Westland promotie pijnlijke paradox

  1. We kunnen het misschien wel op één A4-tje krijgen wat er te doen is in Westland, maar dan moet je héle kleine lettertjes gebruiken en ook de achterkant om alles op te kunnen schrijven. Zie de website bezoek-westland.nl. Onze gasten vinden het fantastisch om verse producten bij stalletjes langs de weg op te halen en er een kookworkshop mee te doen. Ze vinden het prachtig om in een tuin te mogen kijken en een praatje te maken met een kweker. En ze waarderen ons rustige strand.
    Het Westland is geen plek voor massatoerisme, maar wanneer een streek leuk is voor bezoekers, zowel toeristisch als zakelijk is die ook leuk voor de eigen inwoners. Kortom, er moet meer balans in komen. Dat doen we met kleine arrangementen, soms op maat gemaakt. De beleving is dan nog groter.

  2. Laten we maar gewoon een pilsiej pakken! Maar toeristisch gezien vind ik een fietstocht door het Westland zo gek nog niet. Dus……misschien werk aan de winkel !

  3. Wie de site bezoek-westland.nl bekijkt ontdekt al snel dat het vaak om gewone (betaalde) advertenties gaat. Ook de meeste verhalen hebben een hoog advertorialgehalte. Niks mis mee, maar een en ander maakt de betrouwbaarheid wel minder. Verder zie je dat er in Westland best wel leuke dingen zijn, maar, zoals de columnist schrijft, vooral voor eigen bewoners. En mogelijk voor een Hagenaar die het strand zat is. 

Laat een reactie achter bij Leny Giesselbach Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>