Een beter imago begint bij de Westlanders

11 sep

(Westland, 11 september 2024). Waar denkt Nederland, of zelfs de wereld, aan als ze het woord Westland horen. Tuinbouw roepen dan Westlanders massaal, maar de werkelijkheid is anders. Vaak heel anders.

Sommigen beginnen dan over een slaatje vanwege die tv-reclame waarin een meisje moet omrijden bij een afgesloten Afsluitdijk. Of over Old Amsterdam, van de Kaashandel Westland.
Wie verder googelt komt bij Brits/Amerikaanse wapen- en helikopterbedrijven. En dan digitaal eindelijk bij de Glazen Stad, dat gebied waar overdreven veel energie zou worden gebruikt, gif geloosd en waar arbeidsmigranten wel werken en niet kunnen wonen. En dan onder deplorabele omstandigheden in grote steden moeten leven. Dat laatste beeld overheerst in de digitale wereld!

Dat onjuiste, ook niet helemaal onware, beeld moet dus veranderen vinden veel Westlanders, ook het bestuurscollege, vooral wethouder Anko Goudswaard (GemeenteBelang Westland). Imago en beeldvorming moeten veranderen en verbeteren. Want Westland is volgens hem wél een Sterk Merk maar niet iedereen weet dat en moet het wel weten. In vaktermen heet dat meer doen aan branding en positionering.
Vorig jaar sprak de gemeenteraad zich al in een motie uit dat daar iets aan moet veranderen die alleen door coalitiepartijen Westland Verstandig. GBW en VVD werd ondersteund. En de éénzetelige oppositiepartij  Forum voor Democratie.

Veelzeggend weinigzeggend
Ondanks die raadsmeerderheid, eigenlijk alleen van collegevrienden, ging de wethouder driftig door, met interactieve burgercontacten en een raadsinformatiebijeenkomst. In zijn ogen zag hij het licht steeds groener worden omdat ook bezwaarmakers niet helemaal tegen waren maar niet overtuigd van zijn precieze bedoelingen. Logisch, want ook Goudswaard geeft aan dat nog niet precies te weten. Met een Kadernota die volgens enkele raadsleden nogal veelzeggend weinigzeggend is, hoopt hij nu toch geld te krijgen om verder te kunnen ‘branden’. Voor 2025 en 2026 ruim een miljoen.

Maar het is wel lastig dat het bestuurscollege dat verzoek nauwelijks onderbouwt met exacte informatie welke kant het allemaal op moet. Ook is nog onduidelijk wie de doelgroep is van het plan om het imago te verbeteren. Gaat het nu alleen maar om een verbetering van de beeldvorming over de tuinbouw of ook over de recreatieve mogelijkheden in Westland? Lees: méér toeristen binnenhalen.
Gek is dat de wethouder al uitgaat van een, zo snel mogelijk, concreet plan dat binnen zo’n 1,5 jaar al zichtbare aspecten krijgt. Terwijl alle imago- en merkendeskundigen weten dat beeldvorming aanpassen een kwestie van lange duur is, soms wel decennia. Vraag dat maar eens aan Eindhoven waar het bijna 25 jaar duurde alvorens het als Brainport ‘gemerkt’ werd.

‘Thuis’ alles op orde
Wie het beeld wil draaien van materialistische bewoners, die massaal en ruiterlijk rechts denken en die, ogenschijnlijk passief, hun arbeidsmigranten liever asociaal verstoppen in oude Haagse wijken, moet meer doen. Dat geldt voor burgers, zeker voor politici, bestuur en bedrijfsleven.
Ze, nee we, moeten eerst ‘thuis’ alles op orde brengen. Niet alleen zeggen dat we goede tomaten en mooie bloemen produceren, maar dat we ook aan milieu, klimaatverandering en opwarming denken. En dat hier wordt gezorgd voor goede huisvesting, we minder NIMBY-gedrag tonen, betere bereikbaarheid regelen, veiligheid verbeteren en niet als Haantje de Voorste, zelfs voordat de wet wet werd, tegen de Spreidingswet zijn. Dan schrééuw je om Lubach-grappen.

Veel Westlanders zijn terecht trots op hun streek maar blijven het raar vinden dat anderen dat niet begrijpen. Dát veranderen lukt alleen als ze eerst zelf accepteren dat het huidige Westlandse imago ‘gewoon’ verkeerd is en dat ze daarna uitleggen waarom ze toch trots zijn.
Zoiets lukt niet alleen met een overenthousiaste bestuurder, een relatief kleine raadsmeerderheid, een merkenbureau dat voor gênant veel geld een mooi merk of logo bedenkt. Ook niet met een alleen commercieel denkend bedrijfsleven en Westlanders die alles ‘van buiten’ maar vreemd en eng vinden. Want die hebben we hier ook nog.
Een ander imago kost dus nog wel wat tijd  en Lubach, of anders Vandaag Inside, gaan zeker nog vele grappen maken. Soms zelfs leuke.

Rien van den Anker

 

6 gedachten over “Een beter imago begint bij de Westlanders

  1. Weer een heldere weergave van “de werkelijkheid”. En je boodschap dat je eerst je eigen zaken goed voor elkaar moet hebben voordat je naar buiten gaat roepen hoe goed je het wel niet doet, onderschrijf ik voluit. Ga vooral zo door!

  2. Hiervan krijg ik een wrange smaak in mijn mond. Wat is er nu wel goed in Westland volgens u ? Die spreidingswet wordt afgeschaft, en terecht, dus men had in Westland een voortschrijdend inzicht. Wat is daar mis mee? En die Lubach is een vooruitgeschoven D66-post die Nederland naar de rand van de afgrond heeft gestoord. Dan vandaag inside. Sinds wanneer hecht je daar nog enige vorm van waarheid aan ? Nederland wordt voor 75 % bestiert door de EU. Die andere 25 % zit eraan te komen. Dan worden de gemeenteraden ook minder belangrijk. De ideale wens van links.

  3. Branding & Positionering kan klinken als knollen voor citroenen verkopen, jezelf beter voordoen dan het is. Imago is feitelijk een kwestie van karakter. Imago verander je niet alleen met woorden maar vooral ook met daadkracht. Last maar zien waar jullie voor staan, Westland. En dat dat niet begrepen wordt door de rest van NL, is blijkbaar een feit dat wederkerig is. Zonde van het geld, dat branden en positioneren, daar kunnen een hoop acute problemen mee verholpen worden.

  4. Dat iedereen maar iedere keer weer begint over die Westlandse verkeerde dingen ligt ook aan het Westland zelf. Ze gebeuren ook iedere keer weer. Op andere plaatsen ook maar steeds ook weer hier.

Laat een reactie achter bij Joop Verbeek Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>