Dirty Dutch

11 sep

(Westland, 11 september 2019). Democratie is een chaotisch samenspel van macht. De kwaliteit wordt vooral afgemeten aan wederzijds respect, vertrouwen en een gunfactor. Essentieel is naast macht ook tegenmacht. Politiek gemeentelijk betekent dat dat een coalitie ‘leeft’ bij de meerderheidssteun van eigen raadsfracties, maar ook altijd aan de mening van de oppositionele minderheid moet hangen.

De realiteit is ook in Westland vaak weerbarstiger, met wat wantrouwen, aan beide zijden. Nogal eens geïnspireerd door angst, achterdocht, onkunde, ook domheid. Vaak ontbreekt een open en transparante communicatie.
Dat politieke gemeentespel wordt tegenwoordig steeds vaker verstoord door beterwetende professionele, tijdelijke ambtenaren, waarnaar bestuurders – gretig kennisslurpend – hun oren laten hangen. Niet beseffend dat je je beter kunt laten naaien door de oppositie dan door de vierde ZZP-macht in eigen huis.

Lege winkels
Winkelleegstand in de Westlandse kernen is al jaren een zorgenkind. Voor Westland en Zuid-Holland reden genoeg om begin dit jaar een Barendrechtse makelaar als vastgoeddeskundige te vragen het probleem te onderzoeken en eventueel oplossingen aan te dragen.
Zijn rapport is inmiddels klaar. Je zou verwachten dat winkelwethouder Karin Zwinkels het openbaar maakt en er over gaat praten met de raad, desnoods eerst met een politiek breed groepje specialistische raadsleden.
Dan probeer je met hun expertise tot gezamenlijke oplossingen en een voorstel te komen. Waarbij je politiek rekening houdt met je eigen collegeprogramma en hoopt dat de oppositie meedoet.

Knorrige raadsvragen
Maar voorlopig ligt het rapport ergens: niet geheim, wel onbereikbaar voor publiek. De vraag is waarom, want nu zijn er alweer knorrige raadsvragen, discussie over de inhoud. Zelfs speculatie dat het college – dat de conclusies dus kent – de inhoud mogelijk niet in zijn straatje passend vindt. Er rijzen ook al twijfels over de kwaliteit van het onderzoek en of een en ander wel de kosten rechtvaardigt.

Zo ontstaat er een soort dorpse variant van de Johnson-doctrine. Die zet in het Verenigd Koninkrijk dan gewoon het Lagerhuis tijdelijk buitenspel. Hier laat het bestuurscollege, met name wethouder Zwinkels, de geïrriteerde raad in zijn sop gaar koken, maakt van het leegstandsrapport een eigen potje, kneedt dat tot een eigen, ongetwijfeld, positievere versie en vervormt het welbewust tot een (eigen)zinnig collegevoorstel. Samen met dat cohort extern peperdure ingehuurden en een enkele gemeentelijke huis-deskundige. En niet hinderlijk gestoord door raadsleden of, direct, betrokkenen, zoals bijvoorbeeld het MKB.

Rafelranden
Want als dat raadsvoorstel eenmaal concreet op tafel ligt, kun je het (ook de gemeenteraad) alleen maar op details amenderen. Slechts de rafelranden wijzigen, de kern moet je heel laten. Enig vooroverleg van het college met de bevriende raadsmeerderheid is aansluitend voldoende om de zaak te beslechten. Een tegenvoorstel indienen is immers dan ook zinloos.
Gevolg: de oppositie vleugellam, de noodzakelijke politieke tegenmacht verdwenen. Boris zou het grijnzend ‘dirty dutch’ noemen.

Blonde Brit
Dat heet dan beschamende dorpsdemocratie. Die dit zittende Westlandse college, verlamd door politiek amateurisme, ook nog eens ten stelligste ontkent. Het denkt zelfs oprecht dat deze werkwijze zuiver democratisch is.
In proportie is dat nog erger dan wat die clowneske intellectueel Johnson Londen aandoet. Die blonde Brit weet dat hij de boel bedriegt en beliegt. Met opzet. Onverantwoord, desnoods ondemocratisch. Die wil alleen gewoon winnen.
Aan de Westlandse Verdilaan komen ze van de schrik niet verder dan: ‘We luisteren toch naar de hele raad!’

Rien van den Anker

8 gedachten over “Dirty Dutch

  1. Door de gemeente Westland is er al jaren te weinig aandacht voor winkels en hun ondernemers . M.u.v het betalen van belastingen van deze ondernemers aan de gemeente Westland . Het is ook lastig over zaken te moeten besluiten waar je vrij weinig kennis van hebt . Gemeente Westland kom op voor je “klant “ : de inwoner van het Westland !

  2. Kan nou niemand het college dwingen dat rapport bekend te maken zodat de hele raad er over kan praten? Is er nou niemand in de coalitie die niet doorheeft dat de wethouder manipulerend bezig is? Wethouder Zwinkels is toch geen echte politicus als Boris Johnson.

  3. Scherpe en interessante analyse. Zo’n geslepen “pennetje” kom je niet tegen in de plaatselijke kranten. Een voormalige schooljuf als wethouder, dat kan niet in een steeds groter wordende gemeente waar veel en complexe belangen op het spel staan. Daar moet je professionele mensen voor hebben, al is dat ook niet altijd een garantie voor integer en goed bestuur.

  4. Misschien heeft het college wel goede redenen om de oppositie te wantrouwen, maar in dit geval moet de laatste zijn tanden tonen en zeggen. Kom op met dat rapport!

  5. Gewoon een beroep doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur ( WOB) en het rapport komt boven tafel. Dat er wat aan die leegstand gedaan moet worden is duidelijk. Ik mis alleen Wateringen in alle publicaties tot nu toe.. alsof daar geen leegstand is! Terwijl door de gemeente initiatieven worden afgewezen: b.v. geen daghoreca bij een detailhandelbestemming .. schiet lekker op!

Laat een reactie achter bij Rob Vollebregt Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>