58 seconden

14 okt

(Westland, 14 oktober 2020). Het zijn maar 58 seconden, meer niet. Ik heb ze wel drie keer teruggekeken. Wie ongeduldig is moet maar eens naar de Netflix-documentaire A Life On Our Planet kijken, dan scrollen naar 66 minuten en 32 seconden.

Die film is een, anderhalf uur durend, beeldtestament van de fameuze Britse Sir David Attenborough. De inmiddels 93-jarige betrokken en gepassioneerde  bioloog-filmmaker waarschuwt ons al decennia dat we niet zomaar kunnen blijven sollen met onze planeet Aarde. Met een innemend indringend, maar kenmerkend zachtmoedig stemgeluid waar niemand qua inhoud omheen kan, vertelt hij hoe onze wereld wordt verkloot, mede door consumptief wangedrag en vooral overbevolking.

Wereldvoedselprobleem
Terug naar die 58 seconden. Daarin komt in deze bijzondere documentaire Nederland voorbij. Zomaar even een luchtopname van kassen en beelden van een tomatenteelt. Het Westland wordt niet genoemd; de opnamen zijn gemaakt bij ‘Duijvestijn Tomaten’ in Pijnacker.
In nog geen minuut vertelt Attenborough dat die Nederlanders, omdat ze geen grondruimte hebben, er in geslaagd zijn om met veel minder water, mest, pesticide en koolstofuitstoot twintig maal zoveel voedsel per hectare te produceren. Dat ze goed op weg zijn om mede een wereldvoedselprobleem op te lossen. “Nederlandse tuinbouwers zijn heel goed in het optimaal benutten van hun land en dat doen ze in toenemende mate duurzaam.”

Netflix
Dankzij Netflix kan de hele wereld nu dus in een flits zien wat wij kunnen en presteren op tuinbouwgebied. Een onbetaalbaar stukje tuinbouw-promotie. Op z’n Hollands, ook nog voor niks.
Er volgden perplexe reacties. Voormalig voorzitter Jos van der Knaap van LTO Glaskracht Westland: “Hè, hè, eindelijk erkenning voor wat wij vanuit de glastuinen allang roepen.” Rob Baan van Koppert Cress in Monster noemt het het imagoprobleem van de (Westlandse) glastuinbouw: “In het buitenland zijn we helden. Wij zijn echt briljant in onze kas, maar niemand die het ziet. Ik ben heel blij dat Attenborough het wél ziet.”

Mentaliteit
Baan heeft ten dele gelijk, weet ook dat het echte probleem dieper zit, in de mentaliteit van veel (Westlandse) glastuinders. Als je mag generaliseren dan is dat een nogal materialistisch type, dat hard werkt, veel produceert en gelijk verkoopt. Het lijkt het erop dat hij, zodra het geld op de bank staat, slechts denkt een volgende teelt, niet geïnteresseerd is wat daarna de klant ervan vindt en denkt. Groot huis en dito auto tellen meer.
PR en marketing zitten niet echt in zijn genen. ‘Be good and tell it’ is voor hem onbekende taal. Handel is in principe korte termijn. Ver vooruit denken en een toekomstvisie zijn niet zijn allergrootste kracht

Handel is handel
Je ziet dat zelfs als hij innovatief is, en dat is ‘ie. Dan schroomt hij niet op kassenbouw- en teeltgebied talloze nieuwe ontwikkelingen en uitvindingen aan de wereld verkopen. Zodat die ze later kunnen kopiëren, deels aanpassen en zelf kunnen gaan aanbieden. Kijk maar naar Japanners, Chinezen en Israëliërs. Sommigen proberen er later goede sier mee te maken, alsof ze ze zelf hebben gemaakt. Een Westlander zit daar niet eens mee, die is slim genoeg weer wat nieuws te bedenken, en snel te verkopen. Handel is handel.

Waarschijnlijk heeft hij ook weinig zin en tijd in Attenborough’s film. Zal die mogelijk afdoen als mooie beelden, groen milieugeneuzel. Trouwens, het is druk-druk-druk, en de klant wacht. Die is effe belangrijker. Op Netflix? Misschien kijk ik morgen!

Rien van den Anker

 

 

7 gedachten over “58 seconden

  1. Die Westlandse tuinbouw heeft nooit begrepen hoe belangrijk marketing is. Je moet de markt en de klanten voor iets rijp maken. Langs de kant van de weg met een kistje tomaten gaan staan levert niks op. Het verdrietige is dat als iemand als een topper Rob Baan dat zegt er door sommigen zelfs een beetje gelachen wordt.

  2. Het is wel aanmatigend om generaliserend de Westlander weg te zetten als een visieloze materialist, maar dat zal de columnist wel prikkelend noemen.

  3. Volgens mij kun je op Netflix 1 maand gratis proef kijken. Misschien een tip voor alle Westlanders om die film van David Attenborough te bekijken. Baat het niet het schaadt zeker niet.

  4. Niet alleen het bedrijfsleven maar ook de overheid had wel iets meer aan public relations voor Westland en tuinbouw kunnen doen. Je kunt achteraf zeggen wat je van Sjaak van der Tak vindt maar hij was wel de ambassadeur van Westland. Op zijn manier verkocht hij het Westland wel.

  5. In het verleden was er ooit een bureau PR Westland. Dat liep al fout toen dat eerst probeerde de Westlanders ervan te overtuigen hoe belangrijk haar werk was. Aan PR naar buiten is het nooit toegekomen. Dat zegt wel heel veel.

Laat een reactie achter bij Jan Jansen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>