Zonnekoning Bouke

31 aug

(Westland, 31 augustus 2022). Er was massale spot toen bekend werd dat burgemeester Bouke Arends al enige tijd – in stilte – een eigen kabinetschef heeft. Bijna niemand wist het, zelfs enkele wethouders hoorden het pas toen ze aantraden. De formele beslissing van de burgemeester werd al genomen ‘onder het vorige college’.
Onze Bouke is niet de enige, die zo’n kabinetschef heeft, belangrijker is waarom veel burgemeesters ineens een eigen staf willen. Natuurlijk gaat het niet alleen om delegeren, tijdrovend leeswerk uit handen nemen en lobbyen. Wees gerust, ook niet om geld, wel om status, en vooral macht.

Bloemetjes
Wat er nu gebeurt komt deels door de veranderingen van de burgemeesterstaken. Decennia terug besloten wethouders nog dat hij alleen maar hun vergaderingen mocht leiden, soms zelfs geen eigen portefeuille kreeg. Behalve dan bloemetjes brengen bij 100-jarigen en ‘eeuwig’ getrouwde echtparen.
Dat veranderde toen hij (van hogerhand) verantwoordelijk werd voor openbare orde en veiligheid. Zijn rol in de Driehoek, met politie en Openbaar Ministerie, groeide zienderogen. Dat versnelde toen Nederland werd ingedeeld in 25 veiligheidsregio’s, waarin ‘grote’ burgemeesters voorzitters werden. En ‘kleintjes’ mochten meepraten. Dit om beter intergemeentelijk te kunnen optreden, bijvoorbeeld bij grote, lokale (brand)rampen.

Rot schrikken
De macht van dat gezamenlijke Veiligheidsberaad werd ineens groter toen het tijdens de Covid-crisis, via de nationale regering, extra bevoegdheden kreeg. Zoals het handhaven van de mondkapjes-, afstands- en quarantaineregels. Wie de (nog in de maak zijnde) coronawet doorleest schrikt zich rot over wat de burgemeester dan wettelijk allemaal met ons mag en kan doen. Ook op het gebied van privacy.
Ondertussen is de rol van die veiligheidsregio’s verder uitgebreid omdat ‘Den Haag’ vindt dat ze zich ook mogen/moeten bemoeien met opvang en plaatsing van vluchtelingen en asielzoekers. Dat is (ironisch genoeg) deels tegen hun zin omdat veel gemeenteraden dat niet willen.

Ondemocratisch
Die toegenomen macht van de burgemeesters is volgens velen bedenkelijk ondemocratisch. Want, hoewel minder dan vroeger, een burgemeester is nog steeds een kroonbenoemde niet-gekozen bestuurder.
Daarbij komt dat veel burgemeesters zich ontwikkelen als een Rupsje Nooitgenoeg. Zo heeft burgemeester Arends bij de vorming van het zittende bestuurscollege enkele taken ‘geconfisqueerd’. Officieel doet hij nu ‘Interbestuurlijke verhoudingen, public affairs, externe betrekkingen en internationaal’. En zo’n portefeuille geeft extra werk, verdient een chef, nietwaar!

Ongekozen machtsgeil
Ambtelijk betekent dat vaak een burgemeestersstaf wordt. Hoezo wordt, er zitten nu al een, soms twee, secretaresses voor hem klaar, niet officieel maar feitelijk heeft hij al zijn eigen woordvoerder en ook iemand die alle representatieve taken begeleidt. Optellend praat je dan al over een aparte stafafdeling van De Baas. Die zich, voordat je het weet, een lokale Zonnekoning waant. Ongekozen machtsgeil.
Kijk als waarschuwend voorbeeld daarvan maar naar de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls, (toevallig) nu ook voorzitter van dat Veiligheidsberaad. Die, niet van de talkshowtafels weg te slaan, als een Pakistaanse pasja zoveel mogelijk de grenzen van wat kan aftast. Gggrrrr!

Ballen tonen
En zo’n nieuw ambtenarenkluppie rond Bouke gaat, zo werkt dat in een organisatie, zijn eigen bevoegdheden afbakenen. Het liefst los van de raadsbenoemde wethouders en natuurlijk ook van de gekozen gemeenteraad. Van de laatste mag je als burger verwachten, zelfs eisen, dat die ballen toont. Bouke op het matje roept.
Lijkt me trouwens een fantastisch onderwerp voor thema-avond met een verbaal tweegevecht tussen Bouke Arends en Peter Duijsens. Wie heeft in het gemeentehuis de echte macht: de benoemde of de gekozene?

Rien van den Anker

 

 

10 gedachten over “Zonnekoning Bouke

  1. Er komt nog eens een moment dat ik blij zal zijn met een stevige gemeenteraad die zich tegen dit soort ontwikkelingen verzet. De partij die dat als eerste aankaart heeft mijn stem.

  2. Volgens mij was Westland verstandig heel duidelijk tegen dit soort benoemingen als van een kabinetschef. Is dit vlak voor dit nieuwbakken college door het vorige doorgedrukt? Er zitten toch twee wethouders in het huidige die ook in het vorige zaten?

  3. Vaak ben ik het met je eens, nu niet, totaal niet. Wat een slechte column! Elke goede burgemeester heeft een kabinet, dus ook een afdelingschef. Waarom? Elke wethouder heeft tientallen ambtenaren om dingen te bedenken en hem weerwoord te geven.
    De burgemeester heeft wettelijk taken, die goed uitgevoerd moeten worden. Niet ‘een beetje’, maar precies. Specialisten in openbare orde (politie en justitie), koninklijke onderscheidingen en representatie.
    Een burgemeester van een gemeente, waar nogal wat loos is krijgt dagelijks honderden zaken op zijn bord. Daar heb je een afdelinkje ambtenaren voor nodig. Uit eigen ervaring weet ik: dat kabinet van de Westlandse burgemeesters werkt heel goed én is hard nodig.

  4. De gekozen leden van de gemeente ,die hebben de echte macht Ik zie een burgemeester als een benoemde scheids rechter Een benoemd hoofd van het college ,die alleen sturing geeft aan het college De gemeenteraad zijn de echt gekozen ,die hebben de macht

  5. Misschien kan die kabinetschef zich eens bekommeren om al te fanatieke ambtenaren en handhavers ? lees en huiver: Kijk maar eens via facebook op groups/muziekzolder.

  6. Van een gemeenteraad mag je als burger verwachten, dat die ballen toont……….
    Bij aantoonbare onwaarheden en leugens zwijgt echter het merendeel. Dus weinig ballen!!!

Laat een reactie achter bij Wim de Visser Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>