Zone 30

8 sep

(Westland, 8 september 2021). Een zone 30 is ( formeel) een verblijfsgebied, meestal binnen de bebouwde kom, met een maximumsnelheidslimiet van 30 kilometer per uur. In Westland zijn die veelal te vinden als woonerf, rondom scholen en ook in winkelstraatjes. Ze zijn herkenbaar aan drempels, versmallingen en grote witgekalkte cijfers op het wegdek.
Ontegenzeggelijk voordeel, de zones zijn verkeerstechnisch veiliger, de kans doodgereden te worden is aanzienlijk kleiner, al gebeuren er wel ongelukken met vooral fietsende ouderen en kinderen.

Parijs
De laatste jaren komen er steeds meer binnensteden die in zijn geheel 30 km worden. In bijvoorbeeld Parijs, Berlijn, München en Brussel staan ze op het punt, of zijn ze al zo ver.
In Nederland gaat het nog om plannen, soms alleen voorstellen. De verwachting is dat er binnen 2 jaar in binnensteden maar ook in centra van buitenwijken, door het gemotoriseerde verkeer alleen maar langzaam mag worden gereden. Amsterdam en Rotterdam lopen voorop, in 2023 zal de bebouwde kom van de hoofdstad alleen maar stapvoets verkeer kennen. Later volgen ook kleinere steden, zoals Groningen of het, bijna net groot als Westland zijnde, Vlaamse Aalst.

Oorverdovend stil
Vorig jaar oktober nam de Tweede Kamer unaniem een motie aan over dit onderwerp. Ook de Westlandse gemeenteraad steunde, bij hoge uitzondering volkomen eensgezind, een CDA-motie over 30 km-zones. Zelfs met steun van het, nu nog steeds, zittende bestuurscollege.
Daarna is het hier op dat gebied oorverdovend stil geworden, al zegt VVD-verkeerswethouder Pieter Varekamp dat er sindsdien veel is gebeurd. Ambtelijk en politiek overleg met buurgemeenten en ook (vooral) met de verkeersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Want, zo suggereert hij, die gaat erover.

Tegenspraak
Dat is wel in tegenspraak met de mening van de inmiddels naar een riante lobbyfunctie vertrokken VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Rijkswaterstaat). Die zei juist bij de behandeling van de Tweede Kamermotie dat ze die niet nodig vond. Omdat de gemeenten er zelf over gaan.
Maar van een ambitieuze, voortvarende wethouder zou je verwachten dat hij met een zo breed ondersteunde motie onder de arm alvast zelf te paard gaat. Met plannen zou komen voor ringwegen rond de dorpskernen van noem maar ’s Gravenzande, Naaldwijk of De Lier, waar je wel 50 km of meer mag rijden. Met speciale afslagen, van 30 km. Kost een paar verkeersborden maar dat moet toch relatief simpel en betaalbaar te realiseren zijn.

Enig lef
Ook een unieke kans voor een wethouder die de afgelopen jaren vooral politieke successen heeft gehaald door mee te hobbelen op verkeersplannen die door die MRDH werden gerealiseerd. Een wethouder die frequent scoorde met projecten die ook vaak door de provincie werden betaald. Zo’n 30 km-plan zou hem landelijk, zeker regionaal, veel lof hebben opgeleverd. En krantenkoppen: Wethouder maakt Westland verkeersveiliger.
Maar ja, dat vereist wel enig lef, zeker voor een liberale bestuurder met een autominnende achterban die nog steeds boos is over de maximumsnelheid van 100 km op de snelwegen. Al met al draaien dankzij hem alleen de Westlandse ambtelijke molens niet harder dan 30 km per uur.

Het is zelfs onduidelijk hoe het er nu mee staat. Op die vraag dooddoenerde de wethouder geniaal: ‘Het staat op de agenda’. Interessant is of hij ook nog weet dat er volgend jaar maart nieuwe raadsverkiezingen zijn. En of die al in zijn agenda staan?

Rien van den Anker

 

6 gedachten over “Zone 30

  1. Ik woon aan een laantje waar 30 km zone is ingevoerd. De automobilisten die zich hieraan houden zijn op één hand te tellen. Het zijn veelal de bewoners zelf van een straat of wijk die zich er niet aan houden. Aanspreken op rijgedrag heeft weinig effect en leidt tot boze en zelfs agressieve reacties.
    Ik ben voor het invoeren van meer 30 km zones in Westland, maar dan ook voldoende handhavers/BOA’s of camera’s die controleren dan wel registreren en beboeten als mensen zich niet aan die maximum snelheid houden.

  2. Pieter Varekamp is een aimabel mens, maar de vraag is of hij wethouder had moeten worden. Een troost voor hem, hij is niet het enige lid van dit wethoudersclubje aan wie je die vraag kunt stellen.

  3. De stroperigheid die uit deze column spreekt blijkt maatgevend voor de rest van het college van b & w. Waarin Varekamp misschien wel een positief onderdeel is.

Laat een reactie achter bij Henk Adriaanse Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>