Beter imago? Ook Anko weet nog niet hoe

5 mrt

(Westland, 5 maart 2025). Beeldvorming en imago, soms zit je eraan vast, kom je er niet meer van af. Dat kan een familienaam zijn (‘Oh, ben jij er daar een van!’), soms een dorp of stad, of een land. En iedereen doet eraan mee, beledigt graag anderen met hun imago.
Zoals VVD-mastodonte Annemarie Jorritsma die ooit als minister over Frankrijk zei: ‘Het is een leuk land, alleen jammer dat er Fransen wonen’. De Parijse reactie was interessanter: ‘Annemarie! Qui?’

Gelukkig kennen we in het Nederlands die heerlijke uitdrukking: Dáár wil ik nog niet dood worden gevonden!! En vult iedereen ‘zomaar’ zijn eigen subjectieve plek in. Al vallen dan wel erg vaak dezelfde namen, scoren Almere, Zoetermeer, ‘Lelystad, Den Helder en – ‘Sorry, burgemeester Bouke – ook Emmen heel hoog.
Westland wordt bijna nooit genoemd, mogelijk omdat velen de plaats zelf van nabij (‘Ligt dat bij Naaldwijk?’) niet eens kennen. Maar de kans is ook groot dat sommigen niet graag willen (laten) merken dat ze het kennen. Een enkeling reageert gewoon met afschuw.

Niet erg best
Het imago van Westland is niet erg best. Slechte woon- en werkomstandigheden van arbeidsmigranten, nog steeds vergiftigen van bloemen, het niet gewoon accepteren van een islamitische moskee of school en politiek nog steeds overgoten met het gevoel van eigen volk eerst. Dat zijn, kort door de bocht, de bekende beelden van niet-Westlandse buitenstaanders. En enkele Westlanders vinden Westland wel een leuk land, maar er zouden geen …

Dat moet veranderen, vindt en gelooft vooral GBW-wethouder Anko Goudswaard. „Het is daarom heel hard nodig om Het Echte Verhaal van Westland te vertellen”, klinkt het kruisriddelijk. Met de wapens ‘Branding en positionering’ ging hij op pad en slaagde erin om daarvoor bij een raadsmeerderheid 1,1 miljoen los te krijgen.
Het gaat er bij hem niet om het imago van Westland met vlaggetjes en slogans (‘Wonderbaarlijk Westland!’) op te poetsen maar om breed te vertellen wat hier in werkelijkheid gebeurt. „Nu wordt alleen het slechte verhaal opgepakt en daar stoor ik me aan.”

Knorrige reactie
Maar na zijn verbaal overtuigende verhaal ging het de verkeerde kant op, er viel een bestuurlijke stilte, bleek een fiks deel van de gemeenteraad alleen het geldpotje te zien, werden wel plannen aangekondigd maar niet concreet. Geldzoekende raadsleden met andere ideeën lonkten geregeld naar Anko’s imagogeld.
Dat maakte hem knorrig: „Een aantal fracties vindt mijn plan maar niks terwijl ik nog helemaal geen plan heb gemaakt”. Daarom besloot hij onlangs de raad (besloten) extra toelichting te geven. Dat het niet de bedoeling is om lekker te graaien in dat imagopotje voor, voor hen, andere leuke dingen.
No way, vindt Anko, want dat geld moeten we gebruiken om beter te laten zien dat we onze problemen wel degelijk aanpakken, dat we het hier goed doen. „Hoe vreemd ook, internationaal is de positieve beeldvorming gelukt, nu nog in eigen land. Nu zelf actief de boer op, en dat kost arbeid en geld.”

Over nadenken
Grote vraag is of hij, ondanks zijn extra toelichting, nog de politieke ruimte krijgt. Zeker omdat hij zelf eerlijk en kwetsbaar aangaf nog niet te weten hoe je dat alles in een plan kan omzetten. „Daar denk ik nog over na”.
Anko omzeilt de suggestieve vraag wat hij doet nu de raad, ondanks het potje, steeds meer bezwaren laat horen. Ook hij ziet dat het raadsenthousiasme inmiddels slinkt. Zijn gezicht zegt duidelijk dat hij daar nog niet over na wil denken.

Rien van den Anker

7 gedachten over “Beter imago? Ook Anko weet nog niet hoe

  1. Het wachten is nu op het bericht dat wethouder Goudswaard de handdoek in de ring gooit en maar stopt met het branding en positioneringsplan.

  2. Er is al heel lang een slecht imago van het Westland. Al heel lang staat het Westland bekend van illegale arbeid. Rond 1970 al met Turken en Marrokkanen. Toen werden er al arbeidsmigranten uitgebuit. Dat is nu nog zo.
    En kijk eens naar Den Haag en de president van de Nederlandse bank. Zij hebben alleen maar negatieve kritiek. Alleen maar over uitbuiting arbeidsmigranten en Klaas Knot zegt: Die hele tuinbouw voegt niets toe. Nu ABC nog meer arbeidsmigranten om uit te buiten. Ik zeg tegen glastuinbouw Nederland: Zorg eerst voor schone sloten, minder CO2 uitstoot, voor minder uitbuiting Jullie imago gaat ook steeds meer achteruit.

  3. De hoeveelste poging is dit?? Hein van der Zande, Jaap Hoogendoorn, Angelique de Wit en een of andere snoeshaan uit de Bollenstreek. Dit heeft al vele malen meer gekost dan die schampere miljoen van nu. We moeten het gewoon “normaler” doen. Meer doen en minder praten. Hoe lang hebben we al die “negativiteit” al om ons heen fladderen. Iedere raadsvergadering lijkt op een sketch van Jiskefet, maar dan zonder humor. Laat zien dat je wat doet aan de huisvesting van ONZE werknemers. Los vervuiling op en concentreer je op de positieve dingen.

  4. Het heeft jaren geduurd voordat Eindhoven de titel Brainport wisten te verwerven. En nog steeds is het voor velen gewoon de Philipsstad.

  5. Je kunt ook gewoon nuchter constateren dat elke stad of streek het imago krijgt wat ze verdient. Want hoe dan ook, het huidige imago klopt wel, alleen niet altijd.

  6. Het verbeteren en veranderen van slechte beeldvorming en imago is zo risicovol. Zomaar weer een krantenartikel over het niet accepteren van asielzoekers en je kunt je goede bedoelingen weggooien.

  7. Het zegt ook wel iets dat raadsleden, zelfs ook die achter dat geld van een miljoen stonden, nu ineens in dat potje gaan graaien.

Laat een reactie achter bij Cees Honing Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>