(Westland, 9 juli 2025). Eigenlijk maar heel zelden heb ik de behoefte om à la Angela de Jong een televisieprogramma te recenseren. Het de hemel in te schrijven of – lekker – neer te sabelen. Nu wel, en niet alleen omdat het fascinerend was om te zien hoe twee totaal verschillende mensen vrijwel totaal langs elkaar heen spraken. En aan het slot zelf ook tot die conclusie kwamen. Maar vooral ook omdat de hoofdrol werd gespeeld door een Westlandse predikant, geen originele Westlander maar een die qua standpunten zeker wel een behoorlijke Westlandse mentaliteit in zich bleek te hebben. Of was het in dit geval een Maasdijkse?
‘Struikelend’ zappen
Soms is zappen aardig, zeker in de zomermaanden wanneer er lineair vaak heel weinig interessants of zelfs leuk is te vinden. Zo overkwam het me zo’n anderhalve week geleden dat ik ‘struikelde’ over de special ‘Kerk en slavernij’ in de tv-serie Petrus in het land. Omdat reli-programma’s mij niet primair interesseren wilde ik verder zappen, tot ik opeens het gezicht van een bekende zag die ik nog niet zo lang geleden had geïnterviewd. Floris den Oudsten, predikant te Maasdijk. Ik bleef dus aan de buis hangen.
Hij mocht samen met Bianca Groen Galant, afstammeling van generaties terug tot slaaf gemaakten en nu ook lid van het synodebestuur van de Protestantse Kerk Nederland, een reis maken naar Ghana. Dat Afrikaanse land was ooit het hart van de Europese slavenhandel, waar ook Nederlanders behoorlijk winstgevend actief waren.
Slavernij geschiedenis
In het begin een aftastend gesprek waarbij zij liet horen dat 400 jaar slavernij niet zomaar kan worden weggepoetst en hij stelde daarmee niet zoveel te kunnen en dat het allemaal geschiedenis is. Dat hij verder ook vond dat teveel mensen zich wentelen in de slachtofferrol en dat hij daar allergisch voor is.
Toen hij Bianca ook nog vroeg of elke witte man een racist is zei ze na enig nadenken dat ze dat in het begin wel van hem dacht. Waarna hij nog even mededeelde dat hij zich niet verantwoordelijk voelde voor alles wat er toen is gebeurd en dat hij zich daar ook niet schuldig over voelde.
Toen zij nog zei dat die voorouders toch ook zijn geschiedenis zijn, reageerde hij dat hij dat niet zo ervoer. Zeker ook omdat er heden ten dage volgens hem ook belangrijke dingen zijn, zoals de situatie van arbeidsmigranten. Die je misschien wel moderne slaven kunt noemen, waar je daadwerkelijk ook iets voor kunt doen. Het kwam niet echt over bij Bianca. Kortom, een boeiend gesprek dus.
Overgrootmoeder
Typerend was dat Floris tijdens een bezoek aan een Ghanese begraafplaats ook die als historisch zag, terwijl Bianca opmerkte dat zelfs haar overgrootmoeder nog tot slaaf gemaakte was en dat alles voor haar op die plek wel erg dichtbij kwam.
Zelfs tijdens de slotbeelden aan een terrastafel bleken het nog steeds twee totaal verschillende mensen die totaal verschillend naar de wereld kijken. Maar die, zo zou Angela de Jong vrijwel zeker concluderen, heel bijzonder, één geloof hebben.
Maar je kunt je ook afvragen of zo’n uitzending wel zinvol is. Dat immense verschil was immers al zichtbaar bij het vertrek op Schiphol. Je mag hopen dat het duo – op momenten zonder camera – toch nog enkele interessante, aangename dagen heeft gehad.
Rien van den Anker
Wie interesse heeft om de uitzending te bekijken: https://npo.nl/start/serie/petrus-in-het-land/seizoen-5/petrus-in-het-land_85/afspelen
Een duur programma om hun verschillen te ontdekken.
Ook die momenten zonder camera heb ik mij twijfels.
Wel een leuke ‘Angela’!
Ongelooflijk, zoveel verschil in één religie.
De een moet nog maar eens wat geschiedenisboeken over de slavenhandel lezen, de ander moet maar eens een tijdje in Maaswijk gaan wonen.