Over Visual Radio en ombudsjournalistiek

25 jun

(Westland, 25 juni 2025). De WOS mag verhuizen naar de nieuwe locatie World Horti Center. Alleen de LPF was tegen en haalde ook de krant: Wie kijkt er naar de WOS? De rest van de raad stemde voor, meende deels dat het tactisch niet slim zou zijn dwars te gaan liggen. Toch een beetje bang dat je beter zo’n lokale nieuwszender te vriend kan houden?

Eerder waren er vanuit de politiek kritische vragen. Waar is een doorwrocht businessplan en waar zijn de kijk- en luistercijfers? En waarom zijn die er niet?
Vlak voor het plenaire raadsdebat was er ineens een concept Meerjarenbeleidsplan 2026-2030. Waarin staat dat er nog steeds een wens is om te komen tot een goed kijk- en luistercijferonderzoek. Dat betekent dat niemand, klaarblijkelijk ook de WOS niet, nu redelijk exact weet hoeveel kijkers en luisteraars er zijn.
Alleen digitaal is te zien hoe vaak de website wordt aangeklikt. Lijkt me lastig voor advertentieverkopers om hun commerciële klanten te overtuigen hoeveel er wordt geluisterd en gekeken.

Dé plek
Het Meerjarenbeleidsplan is een boeiend rapport om (journalistiek) te lezen. De WOS noemt zichzelf dé plek voor betrouwbare, onafhankelijke en lokale informatie. Betekent dat dat de frequente advertorial-achtige, betaalde uitzendingen van onder meer de gemeente verdwijnen?

Trouwens, waar wil de WOS naartoe? De ombudsjournalistiek wordt genoemd en ook een panel met 500 burgers, die ‘de stem van het volk’ laten horen. Leuke, goedbedoelde termen die wel kunnen botsen met een neutrale, objectieve  journalistiek.
Natuurlijk horen media uiterst kritisch te staan tegenover overheden en bestuurders. Maar ook tegenover burgers als die gewoon ongelijk hebben. En als ze gelijk hebben is er vaak ook nog een ombudsman die hun verhaal in de media kwijt kan.
En jezelf als goede doelenzender benoemen betekent ook dat je in het uiterste geval niet meer helemaal kritisch kan zijn. Niks schrijven als het geld verkeerd terecht komt?

Geen raadsvergaderingen
Opmerkelijk is de constatering richting andere media waarbij gesuggereerd wordt dat lokale edities van landelijke media steeds vaker gevuld worden met automatisch gegenereerde AI-berichten. Dat klopt ten dele maar op zeker gaat dat ook gebeuren bij de WOS. Dat geeft zij trouwens zelf ook al aan.
Bovendien is de opmerking dat raadsvergaderingen in andere media nauwelijks meer gevolgd worden niet waar. Ik weet het, ik ben subjectief, maar ik adviseer de WOS wel een abonnement op AD Westland te nemen..

Heel aardig is om naast gewone televisie ook te gaan doen aan Visual Radio. Dat betekent enkele camera’s in de radiostudio plaatsen zodat luisteraars via mobiele telefoon of televisie ook ineens kijker worden. Een verschijnsel dat ook steeds vaker landelijk is mee te maken.
Bij sommige radio-interviews is het buitengewoon interessant om ook het gezicht van de geïnterviewde te zien. En de interviewer. Wat dat gaat betekenen voor reguliere tv-uitzendingen is niet duidelijk.

Redactiebereikbaarheid
Professionalisering van medewerkers wordt nu aangestipt met het argument dat het aantal lokale zenders van 200 teruggaat naar 80 streekzenders. Interne, collegiale. bijscholing en opleiding lijkt me eerder nodig.
Ook de genoemde voordelen dat stagiaires in het WHC ‘om de hoek’ aanwezig zijn en dat op deze locatie samenwerking met het bedrijfsleven kan worden benadrukt zijn niet echt overtuigend. Alsof Monster, De Lier of Poeldijk op een andere planeet liggen. Meerjarenplantaal!
Op het randje is het argument dat een deel van de ruimtes en de studio’s geld gaan opleveren door verhuur. Met het risico want – de WOS zal het apert tegenspreken – je weet maar nooit of een goede huurder vanuit die relatie enige tegenprestatie redactioneel vraagt.

Maar de bijzonderste bijzondere uitspraak is dat de WOS met nieuws op alle kanalen redactiebereikbaarheid heeft: minimaal 5 dagen, bij calamiteiten zeven dagen. Zo’n zin moeten ze in de volgende versie van het businessplan nog maar eens goed nalezen. Je zal op zondagmorgen maar nieuws hebben dat geen calamiteit is. Maar wél nieuws. Dat wordt maandag dus!

Rien van den Anker

 

 

8 gedachten over “Over Visual Radio en ombudsjournalistiek

  1. De redactie is op dit moment behoorlijk onafhankelijk maar dat rapport geeft wel aan dat er op dat punt wel kapers op de kust zijn. Commerciële wel te verstaan.

  2. Ik denk dat er nog eens goed gediscussieerd moet worden over professionalisering van de medewerkers. Je kunt wel technisch en digitaal state of the art materiaal hebben, de kwaliteit komt ook van de medewerkers. Vooral enkele presentatoren verdienen nog wel een cursus logopedie.

  3. Ook de programmering moet beter worden, anders val je iedere keer midden in een programma. En moet je weer opzoeken wanneer de herhaling komt.

  4. Ombudsjournalistiek is er alleen maar om mee te praten met je kijkers en luisteraars. Journalistiek moet ook kritisch en onafhankelijk zijn. Zoals gesteld, je moet het soms oneens met ze zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>